- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Den havde verdenspremiere i Genève, nu er den her snart:

Volvos sammensmeltning - den ny V40


Af Søren Clauding – april 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den havde verdenspremiere i Genève forleden og snart er den ude på vejene, den nye Volvo V40. En sammensmeltning af en sedan (S40) og en stationcar (V50), som har været på markedet siden 2003. Og noget ganske udsædvanligt i Volvo historien: En ægte hatchback, Volvo historiens første.

 

Den nye designstil, som Volvo har skabt de seneste års kreationer på, kommer for fuld udblæsning i V40. En ultra dynamisk, smart, tidsrigtig og funktionel bil. Største udfordring er måske, at det svenske hjemmepublikum nu skal acceptere, at en Volvo ikke kun har et udvendigt bagagerum eller plads som i en herregårdsvogn. At der findes mellemting. Men da Volvo ikke er enerådende i Sverige og mange svenskere har indset, at en hatchback ikke er en dum ting, er det næppe noget problem. Måske vil nogle endda vælge Volvo’en frem for de importerede alternativer. Vi får se!

 

Store ambitioner

Jan Larsen, som er Volvos danske pressechef, forklarer: ”Efter at vi fik nye ejere her for et par år siden, har vi for første gang i historien kunnet arbejde selvstændigt. De nye ejere er utrolig loyale overfor Volvo-brand’et i erkendelse af, at selvom vi kun har 1 procent af verdensmarkedet, kender alle mennesker en Volvo. Et sådant varemærke skal man naturligvis passe på.”

 

”Vores nye investorer har også gjort det muligt for os, at etablere nogle volumenstrategier, som vi aldrig tidligere kunne drømme om. Vi er ambitiøse nu, og det stiller naturligvis krav om en produktportefølje, som vi heller ikke har set tidligere,” siger Jan Larsen.

 

Fodgængerairbag

Den nye Volvo V40 kommer på markedet henover sommeren. Den er en kompakt hatchback og dermed konkurrerer den med biler som Audi A3 og BMW 1-serie. Den kommer til at indeholde alle de sikkerhedsfeatures, som Volvo er kendt for, blandt er det såkaldte ”City-safe” standard. Og som noget nyt lancerer Volvo også en fodgængerairbag, så hvis en Volvo V40 påkører en fodgænger, åbner motorhjelmen sig en smule og en airbag springer frem og gør påkørslen mindre voldsom. Det foregår selvfølgelig på brøkdele af et sekund.

 

Prisstrategien lægger sig selvsagt op af de konkurrenter, Volvo gerne vil sammenligne sig med, og den billigste model i Danmark bliver en Volvo D2 med 115 hestes dieselmotor, der blot udleder 94 g CO2/km. Den kommer til at koste 350.000 kroner.

 


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt