- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seat Toledo Concept er meget tæt på den kommende nye generation Toledo.


2012 Genève Motorshow: Seat skærper linjerne


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seat har strammet linjerne op. Det gælder såvel Toledo konceptbilen, som er meget tæt på den kommende nye generation af Toledo’en, som Ibiza’en, der med grundliggende uændret teknik visuelt har fået en gevaldig opstrammer.

 

Design har altid været det særlige kendetegn ved en Seat. Man kan sige det på den måde, at hvis man som kunde ikke følte sig tiltrukket af Volkswagen eller Skoda og at søstermodellerne hos Audi måske prismæssigt var lige i overkanten, var Seat det naturlige alternativ. VW-gruppens eyecatcher, så at sige.

 

Det tekniske grundlag, de såkaldte platforme, deles mellem VW-gruppens biler. På samme måde som GM og PSA har flere bilmodeller med samme tekniske platform. Det er en naturlig måde at økonomisere på og på dem skaber man så biler med forskelligt image, der appellerer til forskellige kundegrupper. Intet ondt i det. For hvem køber gerne en bil, man ikke bryder sig om at se på?

 

Få vil formentlig have det svært ved at se på de nye Seat design. Ligesom de hidtidige Leon og Altea modeller var designmæssigt banebrydende, sætter de nye designs også nye normer. Det spændende er, at lillebror Ibiza tages med, for den har ligesom levet sit eget liv i den seneste generation, et design som i øvrigt er blevet rost af mange, men som givet vis også havde sine modstandere.

 

Karrosseridesignet er karakteriseret ved skarpere linjer og kanter, der giver et flot spil ved forskelligt lysindfald og de nye biler er noget mere ungdommelige og dynamiske i deres udtryk. Det er godt tilpasset af Seat, for på europæisk plan har man konstateret, at gennemsnitsalderen hos Ibiza kunderne er den laveste i segmentet!

 

Ibiza er lige om hjørnet

Den nye Ibiza er i øvrigt tæt ved at lande på det danske marked. Man har officiel Danmarkspremiere i weekenden d. 14.-15. april og Seat fortæller, at bilen ikke bare er blevet anderledes at se på, men også har en forbedret funktionalitet.

 

Seat beskriver i øvrigt selv meget rammende det nye Ibiza design: Fra siden ligner den nye Ibiza fuldstændigt en præcist udhugget og fint slebet skulptur på hjul. Den karakteristiske "Línea Dinámica" løber fra forlygterne over de kraftfulde hjulkasser til bilens bagende. En anden og lige så skarp karakterlinje løber langs de muskuløse skuldre bagpå til baglygterne. Sådan! Se selv på billederne, at det faktisk ikke er helt ved siden af!

 

Den nye modelrække omfatter både 3- og 5-dørs versioner plus en stationcar og motorudvalget inkluderer den ekstremt effektive Ibiza E-Ecomotive variant med en CO2 udledning på kun 89 g/km.

 

"Ibiza er et vigtigt grundlag for vores mærke. Med den nye generation tager vi et klart skridt fremad – det friske og ungdommelige designsprog matcher SEATs unikke og markante karakter. Det sætter en tyk streg under vores produkters præcision og kvalitet", siger Seats øverste chef, James Muir. "Det gør den nye Ibiza til et vigtigt element i SEATs fremadrettede strategi. Den vil få endnu større succes – ikke mindst på vores nye marked i Kina". For som resten af VW-gruppen satser Seat også på de uopdyrkede asiatiske markeder i Kina.

 

Udvalget af benzinmotorer rækker fra den økonomiske 1.2 med 60 hk til 1.2 TSI Ecomotive motoren med kompressor og turbolader, der præsterer 105 hk. Med DSG-gearkasse er det muligt for Ibiza at gå fra 0-100 km/h på 9,8 sek. Diesel-motorerne er selvsagt de mest effektive, når det drejer sig om brændstofforbrug og miljø. Ved blandet kørsel kører TDI E-Ecomotive ikke mindre end 29,4 km/l, hvilket svarer til den førnævnte CO2 udledning på blot 89 g/km – i alle karrosserivarianter. Senere på året følger så den sportslige Ibiza Cupra. Den har formentlig et noget større brændstofforbrug!

 

Interiøret i Seat Toledo Concept.

Den nye Ibiza.

 

Den nye Seat Mii er Seats fortolkning af VW up! Den kommer til Danmark sidst på foråret.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt