- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Mokka er et stærkt indslag i den stadigt voksende kategori for kompakte SUV'er.


2012 Genève Motorshow:  Tag cyklen og en mokka med Opel


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naturligvis blev kåringen af Opel Ampera som ”Årets Bil i Europa 2012” det store højdepunkt for fabrikken i Rüsselsheim. Men selv uden denne anerkendelse var Opel velbestykket med nyheder, bl.a. havde man verdenspremiere på en helt ny model, med et helt nyt modelnavn, Opel Mokka.

 

Opel Mokka er en kompakt SUV (hører til i B-segmentet), hvor man sidder højere end i vanlige lave personbiler. Den er 4,28 meter lang og temmelig rummelig. Mokka er som udgangspunkt skabt som en bybil, men fordi den også er udstyret med firehjulstræk som en option, er man ikke sat tilbage, hvis man f.eks. bor på landet udenfor en storby og især i vinterperioden har brug for ekstra vejgreb til de daglige pendlerture. Desuden er den øjensynlig en fortræffelig kompakt camping-trækker.

 

Mokka er udstyret med det seneste elektroniske udstyr som f.eks. Opel Eye front kamerasystem, bak-kamera og ikke mindst en genial cykelholder, hvorpå man kan transportere en Opel el-cykel (og sikkert også alle andre cykler med og uden el-hjælpemotor). Og el-cyklen vil kunne oplades under kørslen.

 

Hybrid på en ny måde

Det må siges at være noget af en afart af et hybridkøretøj: Man kører f.eks. vha. forbrændingsmotoren til bygrænsen, parkerer Mokka’en og springer på el-cyklen til det sidste stykke vej. Det giver både en vis motion, beskeden forurening og en el-cykel er faktisk et ganske hurtigt og effektivt transportmiddel i byerne. Og så kan man jo smutte indenfor på en café og tage en mokka, inden turen går tilbage igen… På mange måder en genial kombination, som naturligvis er baseret på Opels fortid også i cykelbranchen. Tilbage i tiden var Opel Europas største cykelproducent!

 

Opel Mokka vil kunne leveres med hhv. en 1,6 liters 115 hestes benzin indsugningsmotor, en 140 hestes 1,4 liters benzin turbomotor eller en 130 hestes turbodieselmotor. Den forventes at lande i Danmark i slutningen af 2012.

 

Verdens hurtigste Astra

Foruden Opel Mokka havde Opel også verdenspremiere på en OPC-udgave af Opel Astra GTC. OPC betyder Opel Performance Center, populært sagt Opels racerafdeling. De har haft fingeren i Astra GTC og resultatet er blevet en potent 5-personers personbil med 300 liter bagageplads PLUS: 280 hestes 2-liters benzinmotor, turboladet og med et magtfuldt moment på ikke mindre end 400 Nm og en topfart på 250 km/t. Det gør den til den hurtigste Astra nogensinde.

 

Hjulophæng, hjul og bremser er tilpasset fartpotentialet og kombineret med FlexRide undervognen, som også gør det muligt at vælge en OPC-indstilling, hvor eksempelvis ESP’en lever en meget tilbagetrukket tilværelse. Bilen er udstyret med et mekanisk spærredifferentiale og er forhjulstrukken. Den løsning eliminerer medstyr fra akslerne. En ideel bil til trackdays.

Lyt til interviewet med Opel Danmarks informationschef, Erik Morsing i Genève >>>


Opel Ampera blev kåret til Årets Bil i Europa.

 

Opel Mokka kan bl.a. transportere og oplade en elektrisk cykel.

 

Opel Astra GTC i OPC-versio er verdens hurtigste Astra - nogensinde!

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt