- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2012 Genève Motorshow: “A” for "angreb":

Mercedes i angrebsposition


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes- Benz er gået til angreb. Den velrenommerede tyske bilfabrik vil erobre en større andel af kunderne i den kompakte mellemklasse. Midlet er en gennemgribende ny A-klasse, en bil, hvor kun navnet er videreført fra forgængeren.

 

Den hidtidige A-klasse var baseret på det behov, kunderne dengang havde for høj funktionalitet og stor rummelighed. I dag kræver kunderne også en dynamisk og sportslig udstråling og det er præcis, hvad der kendetegner den nye A-klasse, helt i tråd med det designløft, de øvrige Mercedes-modeller har gennemgået i de sidste år.

 

Fræk, dynamisk og luksuøs

På Genève Motorshow tiltrak den nye Mercedes A-klasse ikke alene opmærksomhed, fordi den er fræk og dynamisk, men også fordi Mercedes står bag. Stjernen på fronten borger for kvalitet og luksus og det er præcis, hvad man elegant har overført på den nye kompaktbil.

 

Den måler 4,29 meter i længden og er blot 1,43 meter høj. Og så vil den kunne spækkes med moderne elektronisk udstyr, som gør den klasseledende. Men ting tager tid og det bliver først midt på efteråret, at den nye A-klasse kan leveres til de første forventningsfulde kunder.

 

Motorprogrammet vil omfatte benzin og dieselmaskiner, spændende over et effekt-område fra 109 hk til 211. Og man rammer CO2 udledning så lav som 99 g/km, ikke mindst hjulpet af en lav luftmodstand på bare cW=0,26. Standardudrustningen inkluderer ”Collision Prevent Assist”, et radar-baseret assistance system, som reducerer risikoen for kollision. Og det såkaldte PRE_SAFE beskyttelsessystem, som første gang var monteret i en Mercedes S-klasse for 10 år siden, er nu en option i A-klassen.

 

”A” for Attack

”A står for ”attack”, fastslår Daimler AG’s øverste chef, Dr. Dieter Zetsche. ”Den er ny, ned i mindste detalje. En sådan mulighed for at begynde forfra med et helt blankt stykke papir er sjælden, når det gælder udvikling af nye biler. Men vores ingeniører og designere har grebet denne enestående mulighed på overbevisende måde.” Deri har Dr. Zetsche ret – den nye A-klasse er virkelig overbevisende.

 

Den er ikke mindre end 18 cm lavere end forgængeren. Og selvom alt andet end navnet er nyt, har Mercedes også bevaret det klassiske design med sandwichbund, som kendetegnede den første model. Men det er blevet redefineret, så det tillader en helt anden linjeføring.

 

AMG var med på råd

Mercedes har gjort meget ud af at sikre, at det indvendige design var i overensstemmelse med de ydre linjer. Ikke uden held har Mercedes’ specialister fra racerafdelingen AMG været involveret i designet fra første færd.

 

Unikt for en bil i A-klasse størrelse, vil bilerne også kunne leveres med et utal af valgmuligheder for opsætningen af undervognen og servostyringens elektromotor er placeret direkte på styrehuset, hvorved man opnår en meget præcis styring.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt