- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2012 Genève Motorshow: Land Rover i udvikling:

Verdenspremiere på to nye koncepter


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter introduktionen af Range Rover Evoque og dens gode modtagelse har Land Rover øjensynligt fået blod på tanden. På Genève Motorshow præsenterede den legendariske britiske producent af super-off-road’ere to nye Konceptbiler: En topløs udgave av Evoque og en afløser for den oprindelige Land Rover, Defender. Begge er koncepter og fabrikken har skabt dem for at få en fornemmelse af, om de vil kunne slå an, så lad os nu se, hvad der sker, når de har fået samlet sammen på publikumsreaktionerne. De kan næsten kun blive positive.

 

Evoque Convertible er ikke den første bil i Land Rovers historie, hvor man kan få vind gennem håret. Men som regel skyldes det vindens piften gennem sprækker og revner – og i nogle få tilfælde mere tilsigtet i kraft af delvis åbne designs. Men der har hver gang været tale om rå konstruktioner, hvor åbenheden kunne henføres til et funktionelt behov.

 

Tildragende

I Evoque Convertible er der også masser af funktion. Men det er af en ganske anden slags: Den bil har en tildragende effekt og den må være super lækker en varm sommerdag derude i terræn’et, hvor ejere af traditionelle cabriolet’er må opfordre de kvindelige medpassagerer til at smide de høje hæle og traske ud på gåben, hvis de vil med på picknick’en.

 

Land Rover selv kalder ikke Evoque for en off-road’er men derimod en SUV. Og i samme åndedrag fastslår man, at Evoque Convertible er verdens første premium-cabriolet SUV. Man har valgt en kaleche i stedet for et foldetag. Sikkert en fornuftig beslutning, fordi de vridninger, et karrosseri uanset hvor stift det måtte være, vil blive udsat for hvis en ægte off-road entusiast kaster sig over luksuskøretøjet, let kunne skabe utilsigtede skader på et stift foldetag. Og så ser det i øvrigt frækkere ud med kaleche!

 

DC100 måler vanddybden

Helt anderledes er konceptbilen DC100, som første gang blev vist på Frankfurt Motorshow i efteråret. I Genève havde den fået tilført et elektronisk system, der selv kan måle underlagets beskaffenhed, og derpå ændre bilens opsætning, så den er optimal til kørselsforholdene. Den har også indbygget et solar-målesystem, som kan måle vanddybde, så man ikke forsøger at passerer et vandløb, hvor projektet er dømt til at mislykkes.

 

DC100 er en konceptbil, der indikerer, hvordan en fremtidig Defender vil kunne blive. Men fremtidsperspektiverne er noget længere end for Evoque Convertible. DC100 er bygget ud fra alle off-road kunstens regler. Den har f.eks. stort set intet udhæng foran og bag bilen. Den er markant kortere end Defender storebroderen og har egentlig ingen ligheder med Defender. Det bliver interessant at følge, i hvilken retning, ikke mindst visuelt, Land Rover udvikler DC100.

 

Mere miljørigtig Defender

Og a-pro-pos Defender (som har rødder tilbage til 1947), så er den på ingen måde afgået ved døden. Faktisk havde Land Rover verdenspremiere i Genève på en ny og mere miljørigtig dieselmotor til Defenderen. Den lever op til EU5 normerne og er dermed den reneste Defender, som nogensinde er blevet produceret. Der er tale om en 2,2 liters slider og man har formået at fastholde effekt og moment (122 hk og 360 Nm v. 2000 omdr./min). Træerne vokser dog ikke ind i himlen: CO2 udledningen for den korte ”90” variant er 266 g/km. Et højt tal, men det skal ses i lyset af, at en Defender også er en tung bil med lav gearing.

Range Rover Evoque Convertible.

 

Land Rover DC100.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt