- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2012 Genève Motorshow:

Hyundai i fuld fart - i40 sedan nu også i Danmark


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lige inde Genève Motorshow havde Hyundai Danmarkspremiere på den nye i30, der første gang så dagens lys på Frankfurt Motorshow sidste efterår. Og i weekenden d. 31. marts/1. april er der Danmarkspremiere på den længe ventede i40 Sedan, som man fremviste allerede i Barcelona sidste år i maj.

 

Så lang tid går der ikke før i20, der havde verdenspremiere i Genève i år eller nogle af de andre verdenspremierer fra Genève Motorshow 2012 kommer til Danmark. I20 kommer allerede først på efteråret, for Hyundai har fart på for tiden. Koncernen har et mål om at være blandt de aller største i verden indenfor få år, og de er godt på vej med moderne, smarte designs og en attraktiv prissætning.

 

Først et par ord om i40 sedan, Danmarks aktuel:

Ligesom stationcar-udgaven har Hyundai i40 sedan et imponerende udstyrsniveau, hvor selv standardudgaven tæller ratbetjening af fartpilot, radio og bluetooth, multijusterbart læderrat, USB- og AUX-stik etc. Vælger man topudgaven, er det bl.a. muligt at tilvælge Smart Park Assist System, der hjælper til ved parallelparkering.


Hyundai i40 Sedan.


Motorprogrammet består fortsat af to benzinmotorer på 1,6 og 2,0 liter med hhv. 135 og 177 hestekræfter og to dieselmodeller, begge på 1,7 liter, med 115 respektive 136 hestekræfter. Dieselvarianten på 115 hestekræfter kører ved blandet kørsel hele 23,3 km på en liter diesel.

Hyundai i40 sedan fås fra 274.995 kr. og 25.000 kr. mere som stationcar.

 

I20 vigtigste verdenspremiere

I20 var formentlig den vigtigste verdenspremiere i Genève, selvom det ikke var den, der stjal billedet. Den er bygget til det europæiske marked og erstatter selvsagt den hidtidige i20. den er designmæssigt rettet til med det formål at tiltrække en yngre købergruppe.

 

For at kunne hamle op med kravene om god brændstoføkonomi vil 120 bl.a. blive tilbudt med em 1,1 liters 3-cylindret 75-hestes diesel, som lander helt nede på en Co2 udledning på blot 84 g/km – det er 15 g/km under den nuværende models bedste værdi.

 

I20 er 4 meter lang og er visuelt opdateret, så den ligner de øvrige i-modeller.

 

I30 stationcar og faceliftet Genesis

I30 er som nævnt netop introduceret i Danmark i hatchback udgaven. I Genève stod den også som stationcar. Og den iøjefaldende sportscoupé, Hyundai Genesis har allerede nu fået en ansigtsløftning. Nyt var der også til den karakteristiske 1+2 sportscoupé, Veloster, der som ventet nu også eksisterer i en udgave med en 186 hestes 1,6 liters turbo-benzinmotor. Den velkørende bil kan nu nå 100 km/t på blot 8,1 sekunder.


Hyundai i30 Stationcar.


i-oniq

Eye-catcheren hos Hyundai i Genève var imidlertid konceptbilen i-oniq, som indikerer hvordan en fremtidig elektrisk bil ville kunne se ud. Den er skabt på samme filosofi som Opel Ampera, som el-bil med en såkaldt ”range-extender”, dvs. en benzinmotor, som oplader bilens batteri, når det er løb et tør for strøm. Der er tale om en regulær sports-hatch, 4,4 meter lang og udført i det karakteristiske ”Fluidic Sculpture” designsprog.

Lyt til interview'et med Niels Rønnebech, adm. dir. Hyundai Bil Import A/S på Genève Motorshow >>>


 

Hyundai i20.

 

Hyundai i-oniq.

 

Hyundai i-oniq.

 

Hyundai i-oniq.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt