- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Ny Ford Ranger - Entreprenørens amerikanerbil


Af Søren Clauding – maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford præsenterede den i et ægte off-road terræn. Den har firehjulstræk og et tilstrækkeligt brutalt udseende til at kunne appellere til den, der falder for en typisk amerikaner pick-up. Men i praksis er det nok mere udseendet, de funktionelle egenskaber og ikke mindst prissætningen, som skal gøre den til en succes i Danmark.

 

Det er nok meget godt, for firehjulstrækket er af den typiske amerikanske ranger-type, og hovsa, var det ikke også lige det, den hed, den nye Ford: Ford Ranger!

 

Flade markveje

Pick-up’er har en stor plads i amerikanernes hjerte og har gjort biltypen til den mest populære ”over there”. Deres p-pladser er indrettet på de store brede biler, deres fartbegrænsning på maksimalt små 110 km/t på motorvejene stiller ikke krav om suveræne køreegenskaber, men ofte har man brug for at køre lange strækninger på hullede jordveje for at komme fra den ene ende af rangen til den anden, her er Rangeren ideel. Udover afstandene, er det vel også under sådanne kørselsforhold den virkelig vil gøre sig i flade Danmark.

 

Vi har ikke kørt mange kilometer i den nye bil, men kunne på asfaltvejene, inden Ford teknikerne begyndte at lege med lufttrykket i hjulene, konstatere, at Rangeren har en bestemt og kontant affjedring, der glimrende vil kunne klare at blive rålastet. Kørekomforten er hæderlig uden last, men med tung last er vi overbevist om, at ujævnhederne vil være mindre mærkbare, fordi der nu engang skal støre ujævnheder til at flytte en stor masse end en mindre.

 

Off-road er OK

I off-road terrænet havde den ingen vanskeligheder med at komme frem, men det var heller ikke meget mudder den mødte undervejs. Vadedybden er på hele 80 cm, så udover våde støvler ville man ikke have fået ubehageligheder ud af det, men det er mere tvivlsomt, om de standardmonterede asfaltdæk ville have kunnet sikre den fornødne fremdrift…

 

Den faste affjedring gør ikke Rangeren til en udpræget off-roader. Stigninger, fald og sidehældning klarer den helt efter bogen og med hill-decent control er der glimrende kontrol over effekt og moment ved nedad kørsel. Men når ujævnhederne bliver for markante, har affjedringen svært ved at følge med. Fjedervandringen er ikke tilstrækkelig, men heldigvis hjælper elektronikken med til at sikre, at kræfterne placeres dér hvor der er fodfæste.

 

Den er en pickup!

Men en Ford Ranger er heller ikke en regulær off-roader. Den er en pickup med lad, hvis størrelse afhænger af kabinestørrelsen på hhv. én eller to sæderækker og selvom Ford har ambitioner om at sælge den over hele verden, vil der selvsagt være steder, hvor en sådan bil er mere oplagt end i Danmark. Ford har ikke været særlig synlige på markedet for den type af biler med den hidtidige model, som var skabt af Mazda. Det håber man på at blive med den nye model, som er egen udvikling fra inderst til yderst.

 

Til maskinrummet kan man vælge mellem to varianter. En 5-cylindret 3,2 liters dieselmotor, der præsterer en effekt på 200 hestekræfter, og vigtigst: et overbevisende drejningsmoment på imponerende 470 Nm. Samt en 150 hestes 2,2 liters diesel, der leverer 150 hk og et moment på 375 Nm. Vil man have automatik, er det også en option, men alene med den store af motorerne. Brændstoføkonomien varierer fra små 10 til 12 km/l for de to motorer.



Frihøjden på 24 cm sikrer stor fremkommelighed og gode tilkørsels og frakørselsvinkler på 28 grader medvirker også til at kunne komme fremad i kuperet terræn.

 

Meget sikker

Ford har gjort meget ud af sikkerheden. Ranger har opnået fem stjerner i EuroNCAP og er topscorer på fodgængerbeskyttelse. Sidstnævnte er ikke uden betydning, fordi off-roadere normalt har ret ubehagelige at kollidere med, hvis man er ubeskyttet fodgænger.

 

Men mon ikke prisen bliver en af de virkelig afgørende faktorer ved valget af en Ford Ranger?

 

Startpriser på 200.000 kroner (inkl. 30 procent afgift og excl. moms) gør den til et attraktivt køb for virksomheder, der har behov for den type af biler. Udstrålingen får man så med i købet. Ikke dårligt, for det er nu engang ikke uden betydning, hvordan en bil ser ud, også når den skal ud og slide i det.

Lyt til radioindslaget om Ford Ranger >>>


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt