- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Fiat 500L


"Var det noget med en Fiat 500?"

"– nej tak, for lille, må jeg bede om én i Large"


Af Søren Clauding – 7. juli 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har man længe haft kik på en af de nuttede små Fiat 500 – men har indset, at den er lidt for lille til familiens behov. Eller har man forelsket sig først i en Fiat 500, siden købt en og derpå forelsket sig igen og fået børn – og 500’eren trods al kærligheden ikke har fulgt med i familiens vokseværk. Så er der råd forude. Nærmere bestemt i begyndelsen af november i år. Da lancerer Fiat efter planen Fiat 500L, ”L” for Large, skabt til at tilgodese den voksende familie.

 

Fiat 500L er skabt ud fra filosofien: At blive voksen er den bedste måde at forblive ung. Ung i sind, ung i livsholdning, ung i livsstil, men med den voksnes tilgang til livet. Det betyder, at familiens køretøj ikke bare skal være nuttet og smart, den skal også være funktionel, den skal være brugbar i hverdagen, den skal være økonomisk – men den må stadig gerne være ung af sind, ligesom de bilkøbere, den er skabt til.

 

Fra nuttet til fræk og cool

Fiat 500L er Fiats svar på den etablerende og voksende familie. Men mon fabrikken i Torino ikke også har skelet lidt til hvordan MINI har ladet MINI-familien vokse. Det er tænkeligt og slet ikke utænkeligt, når man ser på Fiat 500L udefra, især bagfra. Fra at være nuttet er den voksne Fiat 500 blevet mere fræk, mere ”cool” om man vil. Og uden i øvrigt at skulle drage flere sammenligninger med MINI’s store Countryman, som er englændernes (undskyld tyskernes) svar på MINI-entusiasternes pladsbehov, kan vi blot konstatere, at Fiat 500L er mere rummelig.

 

Fiat 500 er siden introduktionen for fem år siden blevet købt med hjertet. Det samme forventer Fiat vil gælde 500L. Det er i hvert fald det man håber på. Og det var ikke tilfældigt, at Fiat havde valgt hjembyen Torino til den første ”dynamiske præsentation” af den nye voksne baby, samtidig med at de første eksemplarer blev undfanget på samlebåndet på den anden side af Adriaterhavet, i den serbiske by Kragujevac.


Fiat 500L på hjemmebane - foran hovedporten til Fiat-fabrikkerne i Torino.


 

Overbevisende følelser overbeviser

I Torino havde man frihed til at udtrykke alle de følelser, man selv har omkring 500L, og der er nu ikke noget, der i den grad kan overbevise i forbindelse med køb baseret på følelser, som producentens eget engagement.

 

Fiats største bekymring er det italienske marked. Der sælges ikke mange biler i Sydeuropa for tiden pga. de økonomisk vanskelige forhold, der hersker netop nu. Det ændrer imidlertid ikke på, at netop Italien og også Frankrig bliver de første markeder, hvorpå 500L lanceres, men Fiat-folkene er ikke meget for at indikere, hvor mange eksemplarer man forventer at sælge. Lanceringen finder sted om et par måneder og alt andet lige er et moderat bilsalg i de to lande større end salget af de 1000 biler, som Fiat forventer at sætte på danske nummerplader i 2013.

 

Priser fra 200.000 kroner

Sidstnævnte er i øvrigt meget realistisk. For selvom de eksakte priser endnu ikke er færdigkalkuleret, oplyser Steffen Holm fra Fiat Danmark at prisen på den billigste variant bliver cirka 200.000 kroner. Det placerer Fiat 500L flot i selskabet med traditionelle konkurrenter i det såkaldte B-segment, fordi bilen ikke bare har det charmerende udtryk men også står stærkt på det funktionelle.

First Test Fiat 500L: Sådan kører den og fungerer den - læs mere >>>


Fiat 500L First Test i Motorradioen Del 1 >>>


Fiat 500L First Test i Motorradioen Del 2 >>>


 

 

Fiat 500L er markant større end den nu fem år gamle Fiat 500.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt