- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Beijing Motorshow: Numéro 9 - Nyt Citroën DS-design


Af Søren Clauding – 13. april 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For kort tid siden introducerede Citroën den nye DS5 i Danmark (læs den første test af Citroën DS5 hér >>>), i forvejen kendte vi DS3 (læs test af Citroën DS3 hér >>>). 2012 er imidlertid også året, hvor DS-linjen lanceres på en lang række andre markeder, herunder også Kina. Derfor har Citroën valgt den store biludstilling i Beijing sidst i april til at præsentere sin nye konceptbil ”Numéro 9”. Det er en konceptbil, som signalerer den fremtidige udvikling i DS-linjen og formgivningen af de næste tre modeller: en sedan i C-premium segmentet, samt en eksklusiv SUV og sedan i D-segmentet.

 

Konceptbilen Numéro 9 er på mange måder et koncentrat af modellerne i DS-linjen og dens DNA med et unik og let genkendeligt design. Hos Citroën fortæller man, at ses konceptbilen i profil leder dens linjer tankerne hen på en ”shooting brake”, med en ny front, som er udviklet for, at bilen kan udstyres med hybrid plug-in teknik. Konceptbilen byder på som sådan på bemærkelsesværdige præstationer: 50 km rækkevidde på elektricitet, 295 hk, 39 g CO2/km.    

 

1,27 meter høj

Numéro 9 har sædeles langstrakte linjer, en lang front, lav højde (blot 1,27 meter) og 21” hjul. Konceptbilen er 4,93 meter lang, og akselafstanden er 3 meter. Det betyder masser af benplads, også til bagsædepassagererne.

 

Med sin plug-in hybrid teknologi placerer konceptbilen Numéro 9 sig centralt i Citroëns miljøstrategi. El-motoren er placeret ved bagakslen og teknologien kombinerer en forbrændingsmotor, benzin eller diesel afhængig af marked, med en elektromotor, der har en effekt på 70 hk og et drejningsmoment på 200 Nm. Elmotoren får strøm fra litium-ion batterier, der kan oplades på 3,5 time i en almindeligt stikkontakt.

 

På biludstillingen i Beijing vil Numéro 9 være udstyret med en 1,6 liters benzinmotor, der yder op til 225 hk og et moment på 275 Nm.


 


Op til 295 heste

Ved kraftig acceleration kombinerer en boost funktion forbrændingsmotoren og el-motoren og giver tilsammen op til 295 hk, men med et meget behersket brændstofforbrug (1,7 liter pr. 100 km og 39 g CO2/km). Accelerationen fra 0 til 100 km/t sker på 5,4 sekunder og fra 0 til 1000 meter på 25,3 sekunder.

 

Under kraftig acceleration eller på glat underlag trækker bilen på alle fire hjul. El-motoren trækker på baghjulene og forbrændingsmotoren på forhjulene. Plug-in hybrid teknologi gør det også muligt at opvarme kabinen, inden kørslen påbegyndes.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt