- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Ny Citroën DS5: Citroën i offensiven

 


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den helt nye Citroën DS5, som nu så småt er landet hos de danske forhandlere, skærper Citroën offensiven med det formål at erobre endnu flere kunder fra de konkurrerende bilmærker. Ikke færre end 60 procent af de, der har erhvervet en DS3 eller en DS4 har ikke tidligere ejet en Citroën og det håber den succesrige franske bilfabrik også bliver tilfældet med DS5.

 

Men stykantallet er ikke så stort denne kategori. DS3 og DS4 hørte til i det mere prisbillige segment, og dér var det måske lettere at få nye bilkøbere til at forsøge sig med en førstegangs Citroën. I DS5-klassen, hvor indstigningsprisen er 412.000 kroner, er der ikke så mange kunder. Men heldigvis er procenter uafhængige af antal!

 

Ambitiøs

Konkurrencen er hård i det segment. Citroën tror selv, at det er Mercedes C-klasse-kunder, købere til Volkswagen CC m.fl., der i stedet vil overveje en DS5. Det er ambitiøst, for om nogen er kunderne til de eksklusive konkurrerende bilmærker tro imod deres tidligere ”valg”. Alligevel håber Citroën i Danmark, at kunne sælge i nabolaget af et par hundrede DS5’ere om året i de første år.

 

Men er man nu er på jagt efter kunder i denne kategori, er værktøjet da også det bedst mulige.

 

De første kilometer

De første prøvekilometer i den nye DS5 vidner nemlig om en gennem optimeret bil med stribevis af tekniske finesser, fremragende dynamiske køreegenskaber og optimeret til brug også i hverdagen. Stort regulært bagagerum, fortræffelig bagsædebenplads og brugsrigtig instrumentering, pakket ind i et eksklusivt og anderledes design. Det kan næppe gøres meget bedre.

 

 

 

 

Fire forbrændingsmotorer

Ved introduktionen kan DS5 leveres med to typer diesel- og to typer benzinmotorer.

 

Dieselmotorerne lever op til Euro V normen: e-HDi 110 Airdream med E6G og Stop&Start af seneste generation samt HDi 160 med manuel 6-trins eller 6-trins automatgearkasse. E-HDi 110 præsterer 112 hk og et moment på 270 Nm ved 1750 omdr./min. HDi 160 har 163 hk leverer 340 Nm fra 2000 omdr./min.

 

Desuden kan DS5 købes med to typer benzinmotorer, der er udviklet i samarbejde med BMW. De er begge Euro V godkendte og har turbolader samt direkte indsprøjtning: THP 155 med 6-trins automatgear leverer 156 hk og et drejningsmoment på 240 Nm fra 1400 omdr./min. THP 200-maskinen med 6-trins manuelt gearskifte præsterer 200 hk og 275 Nm opnås allerede ved 1700 omdr./min.   

 

Første Citroën med Hybrid4

Et par måneder efter lanceringen kan DS5 som den første Citroën også leveres med Hybrid4. Det er en fuldhybrid drivlinje, som kendes fra søsterfirmaet Peugeot, der kombinerer en HDi dieselmotor med en elmotor, hvor dieselmotoren trækker på forhjulene mens elektromotoren tager sig af baghjulene. De yder tilsammen 200hk og har en meget begrænset CO2 udledning på 99 g/km.

 

Det danske modelprogram               

Det danske modelprogram omfatter tre udstyrsniveauer: Design, Style og Sport. Standardudstyr i alle varianter er bl.a. ESP, 6 airbags, forlygter med LED-lys og lygtevaskere, tågeforlygter med kurvelys-funktion, regnsensor og samt 2-zone klimaanlæg, el-sideruder for og bag, fartpilot og hastighedsbegrænser, fjernbetjent centrallås, tovejs justerbart læderrat, nøglefri start og sædevarme i forsæder. Hertil kommer i Style-niveauet bl.a. cockpit-tag samt nøglefri start og døråbning.

 

Listepriserne i introduktionsfasen begynder ved de nævnte 412.000 kroner (Citroën DS5 e-HDi 110 E6G Design) og for DS5 HDi 160 Design er prisen 440.000 kroner. Priserne for Citroën DS5 Hybrid 4 begynder ved 583.000 kroner.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt