- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvos effektforøgende Polestar programmer går ikke på kompromis med brændstofforbruget - det er uændret trods de flere kræfter. Polestar arbejder som sådan helt i pagt med naturen omkring os.


First World Testdrive: Volvo Polestar:

Ekstra boost for næsten ingen penge


Af søren Clauding – oktober 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvos paradoks er, at man markerede sig kraftigt på begrebet sikkerhed på et tidspunkt, hvor sikkerhed mest var noget, modne, ældre mennesker bekymrede sig om. Praktisk, for det var dem, der dengang havde råd til at købe en Volvo. Nu har også yngre mennesker råd til at købe Volvo, sikkerhed er blevet en selvfølge hos alle bilmærker, men det gamle image hænger ved. Volvo’s løsning: Fancy look, R-design og Polestar!

 

De unge har også råd

Yngre mennesker – og mange yngre mennesker, der i mellemtiden er blevet noget ældre – vil have hestekræfter. De vil have biler, der har egen identitet. Biler, der ikke alene fungerer som transportmiddel, men også er et stykke legetøj. Et livsstilssymbol. Men man vil ikke gå på kompromis med tidens krav om miljørigtig holdning og ressourcebevidsthed. Og man vil ikke gå på kompromis med den samlede pakke. Bilerne skal også se godt ud.

 

Frækkere og hurtigere

Det sidste har Volvo for længst gjort noget ved. Den lille C30 har set rigtig fræk ud lige fra begyndelsen (2007). De større modeller er kommet godt efter det, ikke mindst S60 og stationcarudgaven (nu hedder det ikke længere Herregårdsvagn) V60. Dertil kommer, at Volvo har skabt de såkaldte R-design varianter, som trækker direkte linjer til motorsport. Og egentlig er motorudvalget også fulgt meget godt med.

 

Men der er jo de bilkøbere, der vil have endnu mere. Ikke mindst fordi de så skaber deres egen individuelle identitet gennem signaler til omverdenen. Løsning: Polestar.

 

WTCC smitter af

Polestar er det privatejede racerteam, der gennem en årrække har varetaget Volvo’s engagement i motorsport og eksempelvis står deltagelsen i Verdensmesterskabet for standardvogne (WTCC) i år. De er eksperter i at få mere effekt ud af de i forvejen højtydende Volvo motorer. Det kommer nu fabrikken til gode, for sammen har Volvo og Polestar udviklet en række programpakker, der nu også tilbydes til de seneste Volvo-modeller, dvs. nyeste Volvo motorer. For næsten ingen penge!

 

120 kroner pr. hestekraft

Med næsten ingen penge mener vi 7.500 kroner – oven i købet inklusive installering. Det er så godt som gratis, set i lyset af, at eksempelvis en D3-motor med 163 hestekræfter og et drejningsmoment på 420 Nm opnår en effektforøgelse til 225 hk og en momentforøgelse til 460 Nm. Det er 120 kroner pr. hestekraft. Sammenlign det med, hvad andre bilfabrikker skal have for en model med en større motor. Hér taler man typisk om en ”effekt-pris” på 1000 kroner pr. hk. Volvo’s tilbud, om end vi har nævnt det mest attraktive af dem, er usædvanlig attraktivt.

 

Garantien består

Det kan naturligvis gøres, fordi der alene er tale om en elektronisk kraft-forøgelse, populært kaldet ”chip-tuning”, hvor bilens motorstyring omprogrammeres. Men hvor en uautoriseret chip-tuning eksempelvis betyder bortfald af fabriksgaranti, bibeholder Volvo-ejeren fuld fabriksgaranti med Polestar. Dertil kommer som nævnt, at brændstofforbruget er uændret og efter installeringen kræves der et besøg hos synsmyndighederne, men da indgrebet i Danmark er godkendt af Færdselsstyrelsen, er det blot en formssag.

 

Gotlandring

Vi har haft lejlighed til at afprøve Polestar indgrebene på en stribe Volvo modeller på Gotland – den svenske ø i Den botniske Bugt, som udmærker sig ved en enestående natur, fine veje og ikke mindst et suverænt motorsportsanlæg, kaldet Gotlandring. Suverænt i den forstand, at der er tale om et langt (3,5 kilometer) spændende, kuperet og udfordrende svingforløb, fine afkørselsarealer – men ellers ikke byder på faciliteter som man normalt kunne forvente af en racerbane. Da det var bilerne og kørslen, det handlede om, var sidstnævnte uden betydning.

 

Overbevisende – og sikker

Oplevelsen var overbevisende. På racerbanen var især den lille C30, som har mere racerbilsagtige køreegenskaber end de større modeller (selv i det såkaldte R-design) overbevisende. Når det derudover drejede sig om at illudere overhalinger, korte og hurtige accelerationer var kraftforøgelsen mere end mærkbar på alle de prøvede biler.

 

Selvom Polestar projektet umiddelbart måtte have til formål, at rykke på opfattelsen af Volvo til også at være et mere sportsligt alternativ til etablerede sportsbilmærker som BMW og Audi, så sker det tro mod Volvo’s grundliggende DNA, sikkerheden. Det er rigtig godt gået.


Polestar effektoptimeringer:


Volvo D60, V70, S80, XC90 modelår 2005 med 2,5T motor: Fra 210 til 240 hk og fra 320 til 370 Nm


Volvo S60, V60 modelår 2011 med 2,0T motor: Fra 203 til 240 hk og fra 300 til 320 Nm


Volvo V70, XC70, S80, S60, V60, XC60 modelår 2011 med T6 motor: Fra 304 til 329 hk og fra 440 til 480 Nm


Volvo C30, S40, V50, C70 modelår 2008 med D5 motor: Fra 180 til 205 hk og fra 350 til 380 Nm


Volvo XC60, XC70 AWD 2,4 modelår 2011 med D3 motor: Fra 163 til 225 hk og fra 225 til 460 Nm


Volvo V70, XC70, S80, S60, V60, XC60 modelår 2012 med D5 motor: Fra 215 til 230 hk og fra 420 til 470 Nm


 

Gotland består af flere ø'er. Gratis færgefart hører med til besøget...

 

Polestar demonstrerede den "lille blå" på Gotlandring: En prototype baseret på Volvo C30 med 420 hestekræfter under motorhjelmen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt