- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

>>IAA - 64. Internationale Automobil-Ausstellung - 2011


Seat IBL.


Volkswagen Group:

- Seats nye formsprog: IBL-koncept

   - Ny Skoda MissionL

      - Tomlen up! for VW up!

          - Audi A2 koncept


Af Søren Clauding - september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seat viser i Frankfurt det, man selv kalder en fortsat udvikling af mærkets design-DNA: konceptbilen Seat IBL. Seat IBL kombinerer et klart, minimalistisk udvendigt design med et innovativt, eksklusivt interiør, som udtrykker kvalitet og præcision. Med en længde på 4,67 m og en bredde på 1,85 m tilhører SEAT IBL klassen for fuldgyldige sedaner.

 

"IBL viser, at sportslige sedanmodeller vil spille en vigtig rolle i SEATs modelrækker i fremtiden. Denne konceptbil er dog ikke en forløber for en specifik model, den viser snarere den designfilosofi, vi gør brug af for at overføre den umiskendelige SEAT identitet til en sedan," siger Seats øvers chef, James Muir. "IBL udgør den perfekte præsentation af SEATs mærkeværdier – med dens markante udseende, dens præcision og dens eksklusive præg. I løbet af de næste par år vil SEAT gå i gang med en produktoffensiv med ånden fra IBL implementeret i flere forskellige serieproducerede modeller".

 

"Hos SEATs tekniske center (CTS) har vi kombineret den nyeste teknologi fra Volkswagen Group med vores designsprog for at kunne realisere så spændende produkter som IBL," siger Dr. Rabe, som er vicedirektør for forskning og udvikling hos SEAT.

 

Som et yderligere udviklingstrin i den nye designlinje viser IBL også, hvor godt designet virker på en bil i den øvre firmabilsklasse. SEAT IBL er en crossover i ordets bedste forstand – den kombinerer elegancen, rummeligheden og anvendeligheden fra en klassisk sedan med det atletiske udseende og de dynamiske linjer fra en kraftfuld sportscoupé.

 

Skoda på mission…

Hos Skoda præsenterer man bl.a “MissionL”, som er et koncept-studie, men meget tæt på Skodas nye model-linje, der lanceres i Europa, Rusland og Kina i 2012. Den nye model skal medvirke til at øge mærkets globale årlige salg til 1,5 millioner biler i 2018. Bilen skal i øvrigt også ind på det indiske marked og vil dér som sedan være starten på mærkets produktoffensiv.

 

Man ønsker med designet at udtrykke robusthed forenet med elegance og med tophængslet bagklap leve op til det europæiske markeds forventninger. Lygtepartiet er inspireret af de tjekkiske krystalglas-traditioner.

 

Tommelfingeren ”up” for VW up!

Den nye og tilsyneladende ualmindelig vellykkede VW mikrobil “up!” har premiere i Frankfurt. Samtidig hermed præsenterer koncernen seks studier, der alle udspringer af up! New small Family er det overordnede navn for up!-familien. Volkswagen introducerer iøvrigt up! på det danske marked fra marts 2012 og up! vil blive tilbudt i tre udstyrsvarianter: indstigningsmodellen take up!, den komfortorienterede move up! og endelig topversionen high up! På det danske marked bliver up! introduceret med både ESP, servostyring og ikke mindst City Emergency Brake som standardudstyr. Sidstnævnte aktiveres automatisk ved hastigheder under 30 km/h og registrerer via lasersensorer potentielle kollisionsfarer. Dvs. at bilen selv bremser fx ved fodgængere, der er for tæt på bilens front.

 

Med up! Lancerer man også en ny generation af tre-cylindrede benzinmotorer. Ved introduktionen tilbydes up! med to forskellige benzinmotorer, der yder hhv. 60 hk og 75 hk. Gennemsnitsforbruget i BlueMotion Technology-versionen (bl.a. med start-stop-system) ligger på 23,8 km/l (60 hk) og 23,2 km/l (75 hk), og begge varianter leder mindre end 100 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer.


VW white up!


 

Audi A2 concept

Med den tekniske konceptbil, A2 concept, giver Audi en forsmag på en 100 % elektrisk dreven premiumbil til storbyområder. Audi A2 concept er 3,8 m lang, 1,69 m bred og 1,49 m høj og er lakeret i mat electrohvid.

 

Dens ugennemsigtige glastag kan gøres gennemsigtigt med et tryk på en knap. Når der tilsluttes elektrisk spænding, omdannes små partikler, der er integreret i glasset, på en sådan måde, at lyset kan strømme uhindret gennem glaspladen. Når glastaget derimod er mørklagt, blokerer det sollysets infrarøde stråler næsten komplet. På den måde beskyttes kabinen effektivt mod sollys – et vigtigt bidrag til effektive temperaturstyring.

Seat IBL.

 

Skoda MissionL

 

Indendørs køredemonstration er en del af Audi's kæmpemæssige show i show'et på IAA. Hér Audi R8 GT.

Audi A2 concept

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt