- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

>>IAA - 64. Internationale Automobil-Ausstellung - 2011


Toyota Prius+ er verdens første fuld-hybrid MPV med 7 siddepladser.


Stribevis af nyheder fra Toyota og Lexus


Af Søren Clauding - september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verdens største bilfabrik, Toyota, glimrer på Frankfurt Motorshow med en hel stribe verdensnyheder, både med Toyota-navnet og med Lexus-navnet på bagklappen.

 

Toyota Prius+

En af de store Toyota-nyheder er Toyota Prius+, som er en mere rummelig udgave af den velkendte hybridbil, Toyota Prius, der første gang så dagens lys for mere end 13 år siden.

 

I Prius+ disponerer man over ikke færre end 7 siddepladser, og selvom pladsforholdene på bageste sæderække er noget beskedne - som det typisk er i de 7-sædede biler - er bilen for de bilkøbere, der virkelig kan udnytte de syv sæder, en god måde at vise endnu mere samfundssind på. Så kan man nemlig transportere endnu flere mennesker ad gangen for den lave brændstofudgift, der kendetegner en hybridbil. Prius+ er opgivet til at kunne køre 23,2 kilometer på en liter benzin.

 

Toyota Prius Plug-in hybrid

Parallelt med Prius+ har Toyota også verdenspremiere på den produktionsklare Prius Plug-in hybrid, dvs. en hybridbil, der modsat fabrikkens øvrige hybridbiler kan oplades fra en stikkontakt.

 

Begge de nye hybridbiler er udstyret med litium-ion batterier, som bl.a. kendes fra moderne mobiltelefoner. De er forskellige fra den batteritype (Nikkel-metalhydrid), som Toyota hidtil har brugt. Og udover at de også kan tåle, ja faktisk har det bedst, når de "sjat-lades", er de også langt mere kompakte. Batteriet i Prius+ fylder ikke mere end at det har kunnet placeres i midterkonsollen mellem forsæderne. Derved har man opnået de fine pladsforhold bagtil, som normalt også benyttes til at huse en hybridbils batterier.

 

Det er i øvrigt usikkert, om Prius Plug-in Hybrid nogensinde kommer til Danmark pga. den danske afgiftslovgivning, der gør bilen uforholdsmæssigt kostbar. Det til trods for, at den i bund og grund er skabt til at drives af el-motoren og kun på langfart får behov for at tage benzinmotoren til hjælp.

 

Ansigtsløftet Avensis

I Frankfurt viser Toyota også en kraftig ansigtsløftet Avensis. Bilen er bestseller i den store mellemklasse og den er visuelt strammet gevaldigt op - både indvendigt og udvendigt. Den nye årgang er desuden kraftigere lyddæmpet og dermed endnu mere lydløs at køre i.

 

Toyota præsenterer desuden en ny generation af pick-up'en Hilux, der er den mest solgte pickup i Europa. Hilux'en er næsten ikke til at kende - det gælder også både udvendigt og indvendigt. Og under motorhjelmen gemmer den på en 2,5 liters turbodieselmotor, der kan levere 24 flere hestekræfter end forgængeren. Max-effekten er nu 144 hestekræfter kombineret med et rigtig godt drejningsmoment og en lav CO2 udledning.

 

Verdenspremiere på Lexus GS 450h

I Frankfurt er der også verdenspremiere på den luksuøse fuld hybridbil, Lexus GS 450h. Bilen er udstyret med 2. generation af Lexus’ avancerede hybridteknologi, hvilket gør GS 450h endnu mere miljørigtig samtidig med, at køreegenskaberne også har fået et ekstra løft.

 

Foruden verdenspremieren på GS 450h er der også europæisk premiere på den nye Lexus GS 350AWD, der har fået et klart mere pågående og frækt udseende end den hidtidige GS-serie. Den nye firehjulstrukne GS 350AWD er blevet udstyret med flere nyudviklede teknologier, som både forbedrer køreoplevelsen og sikkerheden for passageren.

 

Verdens første kompakte fuld hybridbil Lexus CT 200h, der blev introduceret i Danmark i marts i år, og som gennemsnitligt kører hele 26,3 km/l ved blandet kørsel, har også europapremiere i en særlig sportsudgave på motorshowet i Frankfurt.

 

Lexus CT 200h F-Sport, som den nye udgave hedder, er i forhold til den oprindelige model blevet tilført nogle væsentligt mere aggressive designelementer.

 

Så lidt fylder litium-ion batteriet til Prius+.

Den nye Toyota Avensis.

 

Verdenspremiere på den nye Toyota Hilux.

 

Lexus GS 450h har verdenspremiere i Frankfurt.

 

Europapremiere på Lexus GS 350 AWD.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt