- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

>>IAA - 64. Internationale Automobil-Ausstellung - 2011



Mercedes-Benz: Stribevis af verdenspremierer


Af Søren Clauding - september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes-Benz benyttede naturligt nok det tyske hjemmemarkedsshow og virksomhedens 125 års jubilæum til at præsentere alt det, der har fået fabrikken igennem finanskrisen. Man har nemlig ikke ligget på den lade side, mens verden forsøgte at rydde op i økonomien, men arbejdet på mange forskellige fronter.

 

Mest interessant, set med danske øjne, er den helt nye B-klasse. Men også en ny M-klasse kunne sikkert friste en del bilkøbere. Og koncernens bud på en stor, fremtidig luksus-limousine er bestemt også spændende – især at kikke på. Og er man til sportsbiler, er en roadster udgave af den kraftfulde Mercedes SLS AMG måske det mest spændende.

 

Ny B-klasse 

Efter at have ændret sin prisstrategi i Danmark er der i bogstaveligste forstand en Mercedes for enhver pengepung. B-klassen er så småt ved at få tag i danskerne og det bliver kun bedre med den nye model. Den er 2. generation af Mercedes' tilbud i klassen for kompakte mellemklassebiler, og man har satset på en gennemgribende forbedring i materialevalg, rumudnyttelse og brændstoføkonomi - uden at tabe sin oprindelse. Man kan fortsat genkende en B-klasse.

 

På motorområdet introducerer Mercedes en ny 4-cylindret benzinmotor og en ny dieselmotor til B-klassen. Plus en ny dobbeltkoblingsgearkasse, en ny manuel transmission og så må man ikke glemme, at B-klassen er forhjulstrukken modsat alle fabrikkens større modeller. Den nye bil måler 4,36 meter i længden og 1,56 meter i højden. Forbavsende er det på den konto, at luftmodstandskoefficienten blot er på 0,26.

 

Ny M-klasse

Den nye M-klasse er 3. generation af den kompakte SUV, som havde kronede dage på det danske marked under den gamle afgiftslovgivning. Den er stadig interessant, også på nummerplader med andre farver end hvid, ikke mindst fordi den nye modelserie i gennemsnit har en 25 procent forbedret brændstoføkonomi.

 

Eksempelvis kan ML 250 BlueTEC 4MATIC med et forbrug på 6 liter pr. 100 kilometer (16,8 km/l) køre 1500 kilometer på en tankfuld. I præcis den model er den hidtidige 3-liters V6 blevet erstattet af en 4-cylindret maskine, som man også finder i den store S-klasse. Dens forbrug er reduceret med 28 procent.

 

Også køreegenskaberne er blevet forbedret og designet har fået en kraftig opstrammer. Igen opererer man med en forbavsende god luftmodstandskoefficient på 0,32, som er flot for en SUV.

 

SLS AMG Roadster

Hvad den nævnte roadster angår, er SLS AMG Roadster i princippet en åben udgave af den eksisterende SLS AMG. En 6,3 liters V8 under motorhjelmen, der præsterer 571 hestekræfter, men med en kaleche (ikke et fast foldetag), der åbner på blot 11 sekunder, er der lagt an til helt nye køreoplevelser. På danske nummerplader taler man om en pris på omkring 4 millioner kroner.

 

Fremtidens 1. klasses limousine

Og så er der den exceptionelle konceptbil, Mercedes F 125. Mercedes kalder det selv for en ny definition på begrebet luksus. Den er udstyret med Mercedes’s F-Cell og plug-in hybrid teknologi, litium-sulphur batteri, firehjulstræk, letvægtskarrosseri og bunker af luksuøst ekstraudstyr.

 

Navnet refererer til 125-års jubilæum’et hos fabrikken, der skabte verdens første bil (sådan lidt afhængig af hvordan man definerer begrebet bil). F 125 er en regulær udviklingsbil, hvad eksempelvis kombinationen af brændselscelle teknologi og traditionel plug-in hybrid teknik klart viser. Bilen kan køre 1000 kilometer uden forurening (fra bilen selv).

 

Indretningsmæssigt er der tale om en 4-sædet limousine, styringen er baseret på stemmestyring, bevægelsesstyring og berøring og tro overfor det største Mercedes-ikon (bortset fra stjernen) nogensinde, Mercedes 300 SL med mågevinger, har F 125 naturligvis et tilsvarende mågevingesystem – hér blot med adgang til fire i stedet for to siddepladser.

 

 

Verdenspremiere: Mercedes-Benz B-klasse.

 

Verdenspremiere: Mercedes-Benz M-klasse.

 

Verdenspremiere: Mercedes-Benz SLS AMG Roadster.

 

Verdenspremiere: Mercedes-Benz F 125

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt