- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

>>IAA - 64. Internationale Automobil-Ausstellung - 2011


Ford EVOS Concept med dobbelt mågevinger udtrykker Ford nye globale design- og teknologivision.


Masser af fart på Ford - men også en god portion miljø-tænkning


Af Søren Clauding - september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var masser af fart på Fords nyheder på Internationale Automobil Ausstellung. Nye kraftige serieproducerede biler, en iøjefaldende konceptbil og en øko-optimeret Formel Ford. Plus ny 3-cylindret teknologi, der med turbolader åbner helt nye potentialer.

 

Ford EVOS Concept

Mest spotlight var der på konceptbiler, Ford EVOS Concept – det ultimative udtryk for Fords nye, globale design- og teknologivision, som man selv udtrykker det. Et dramatisk 4-dørs, 4-sædet fastback-koncept med højteknologisk litium-ion plug-in hybriddrivlinje samt klare udvendige og indvendige designsignaler. Bilen er som sådan en udforskning av fremtidige driftsformer og køretøjteknologier.

 

”Med dens fængslende design og innovative teknologioplevelse er dette en klar demonstration af de spændende visionen, vi har for Ford-mærket.” siger Derrick Kuzak, vicepræsident for global produktudvikling. ”Selv om man aldrig vil få denne bil at se på landevejen, vil næste generation Ford-produkter verden over indeholde mange af dens designidéer og avancerede teknologier.”

 

Teknologi defineres af oplevelse

”Hos Ford vil fremtidens teknologier i bilerne blive defineret af den oplevelse, de giver føreren og passagererne,” forklarer Paul Mascarenas, chefingeniør og vicepræsident i Fords forsknings- og udviklingsafdeling. ”Vi opfatter teknologi som mere end bare en imponerende liste af mikroprocessorer, sensorer og software, det handler om at benytte teknologien til at skabe en oplevelse som forstærker og forbedrer førerens tid bag rattet.”

 

Ford Evos Concept udforsker adaptive køreteknologier for at omdefinere køreoplevelsen.

Dagens teknologi kræver chassisindstillinger, som defineres på basis af evner og smag hos et gennemsnit af bilister og topografien på typiske veje. Konceptbilen tilpasser køreegenskaber og præstationer fremover på basis af den, som sidder bag rattet. I princippet som det allerede kendes i visse eksklusive biler.

 

Ford Focus ST – også som stationcar

På Frankfurt motorshow havde Ford også verdenspremiere på den nye Focus ST, udrustet med en 2-liters EcoBoost benzinmotor, der yder 250 hestekræfter og udleder 20 procent mindre CO2 end forgængeren.

 

Den nye Focus ST lanceres i 2012 og bliver solgt på ikke færre end 40 markeder. Og i Europa – herunder også Danmark – vil man kunne købe den i en stationcarudgave. Noget usædvanligt for en højtydende bil – men godt tænkt af Ford på et marked, hvor stationcars er den dominerende bilform.

 

Foruden Focus ST lanceres også en særlig ”R”-version, som er målrettet mod racerbanerne. Man kan kalde den en serieproduceret racerbil, som kan tilpasses de reglementer, hvorunder den skal deltage. Motoren er i stand til at præstere over 500 hestekræfter, hvis reglementet tillader det.

 

Øko-optimeret Formel Ford

På racerfronten havde Ford også verdenspremiere på en helt ny øko-optimeret Formel Ford racer til brug i 2012. Den er udstyret med Fords 1,6 liters EcoBoost motor, der yder 165 hestekræfter. Monteret i den lette racerbil fortsætter Ford sin tradition med at levere hurtige, moderne racerbiler, som især unge racerkørere kan benytte som springbræt i deres karriere. Det er nu 44 år siden Ford grundlagde den fremgangsrige formel-kategori.

 

3-cylindret turbo-motor

På økosiden lancerer man også nytænkning i form af en ny 3-cylindret turbomotor i første omgang til Ford Focus. Der er tale om en 1-liters benzinmotor i to versioner på hhv. 100 og 120 hestekræfter og et CO2 udslip på mindre end 120 g/km. Den lanceres i Europa allerede i 2012. Turboladeren udmærker sig ved at kunne rotere med hastigheder på næsten 250.000 omdr./min og stort set ingen turbo-tøven. Det maksimale drejningsmoment på 170 Nm ligger i området fra 1300-4500 omdr./min i 120-hestes varianten.

 

Den ultimative CO2 besparelse opnås med den såkaldte mest effektive ikke-hybridbil, baseret på ECOnetic teknologien. Den vil blive benyttet i såvel Fiesta som Focus og forbrugstallene er stort set identiske – omkring 33 km/l og CO2 udledningstal på 87 hhv. 89 g/km.

Ford EVOS Concept.

 

Ford Focus ST - Stationcar i forgrunden.

 

Øko-optimeret Formel Ford med 165 hestekræfter.

 

Ford mindste motor: En 3-cylindret turbo-motor på hhv. 100 og 120 hk. Introduceres til Ford Focus.

 

Med den nye ECOnetic dieselmotor kan en Focus køre 33 km/l og udleder kun 89 g CO2/km.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt