- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia Rio med 3 døre har verdenspremiere i Frankfurt.


2011 IAA i Frankfurt: Verdenspremierer: Kia Rio 3d og Kia GT


Kias nye formsprog


Af Søren Clauding – september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia Rio i 5-dørs versionen er først klar på det danske marked om kort tid. Men på Frankfurt Motorshow er man parat med den helt nye 3-dørs udgave, skabt med sport og dynamik som første prioritet og tro mod Kias nye formsprog, skabt af design-miraklet Peter Schreyer.

 

Sportslig linjeføring

Den nye Kia Rio er mere end blot en 3-dørs udgave af den eksisterende 5-dørs version. Bilen har en sportslig linjeføring, den er primært designet til det europæiske marked og appellerer først og fremmest til det yngre publikum. Kia selv anslår, at 3-dørs modellen vil stå for 20-25 procent af det samlede Rio salg.

 

3-dørs versionen har samme dimensioner som 5-dørs modellen. Heller ikke motorudvalget bliver anderledes og følger den linjen fra den netop lancerede 3-dørs variant af Kia Picanto vil prisen heller ikke være anderledes. Derigennem markerer Kia, at spørgsmålet om pris på bilen ikke hænger sammen med antallet af døre, fordi den produktionsmæssige omkostningsforskel er minimal. Som sådan skal der heller ikke gøres forskel hverken på bilkøbernes muligheder eller bilernes økonomiske værdi. Fornuftigt nok…

 

Kia GT

På IAA præsenterer Kia også en konceptbil, Kia GT. Der er tale om en regulær 4-personers sportssedan med to sidedøre i hver side, der åbner mod hverandre.

 

Kias chefdesigner fortæller, at bilen er det ultimative udtryk for Kias nye formsprog, hvor især frontpartiet sætter ansigt på fremtidens Kia modeller.

 

Design-teamet var kraftigt inspireret af 1970’ernes iøjefaldende GT biler, ”og så er bilen baghjulstrukken,” fortæller chefdesigner Peter Schreyer. ”En baghjulstrukken bil skaber et helt andet layout med anderledes proportioner end en forhjulstrukken bil typisk gør det.”


Peter Schreyer ved sit nyeste design: Kia GT.


Og Peter Schreyer understreger, at bilen ikke er skabt med et specifikt marked for øje.

 

”Jeg tænker globalt, når jeg designer en bil. Jeg tror ikke at mennesker er så forskellige hvad angår smag og behag på tværs af jorden, men behovene er forskellige. Derfor vil man typisk se funktionelle forskelle på biler f.eks. til det amerikanske respektive det europæiske marked. USA er et typisk SUV marked mens europæere foretrækker kompakte biler og stationcars.

 

 

Kia havde forpremiere på den nye Kia GT i foyeen til fabrikkens europæiske hovedkvarter, der ligger umiddelbart op til Messecenter Frankfurt.

Hvorfor have sidespejle, når man kan klare sig med et mini-kamera.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt