- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First test: Hyundai i40: Ny banebrydende Hyundai stationcar


Af Søren Clauding – august 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udviklingen hos Hyundai har været kolossal. Det er blot 20 år siden det koreanske bilmærke kom til Danmark. Dengang handlede det mest om discountbiler, men koreanerne lærer hurtigt og med den nye i40 baner man vejen ind i segmentet for store luksuøse mellemklassebiler.

 

Hyundai er ikke ukendt blandt de større mellemklassebiler. Der kører mange Hyundai Sonata på de danske landeveje, købt er bilkunder, der satte mere pris på meget bil for pengene end prestige og status. Hyundai må nok leve med en tid endnu, at man ikke har samme status som Honda, BMW, Audi, Toyota og tilsvarende bilmærker, der har brugt halve og hele århundrede på at printe sig ind i bilkøbernes bevidsthed. Men den nye i40 er ikke i teknisk forstand langt fra de prestigiøse konkurrenter – det er blot lige navnet, der endnu ikke har opnået samme klang.

 

Findes ikke bedre

Det skal imidlertid nok komme. For ét har finanskrisen lært Jordens befolkning: Ikke at betale for meget for varerne. Vil man have en stor, rummelig, elegant og velkørende stationcar findes den ikke bedre end Hyundai i40 – ikke til den pris i hvert fald. For med en indstigningspris på 300.000 kroner for en bil med 135 hestekræfter og et glimrende udstyrsniveau er Hyundai stærkt rustet på det danske marked. Og så er der lige det næsten ultimative clou: 5 års garanti, uafhængig af kilometertal. Det må få enhver erhvervsdrivende op af stolen. Når bilen er købt, er der groft set ingen uventede omkostninger de første fem år.

 

Hyundai i40 lanceres som stationcar. Det er usædvanligt men utvivlsomt et resultat af, at i mange lande, ikke mindst Danmark, sælges der flere stationcars end sedan’er og hatchback’er. Man rammer da også lige plet med den store bil, for den er ikke bare elegant og rummelig, den er også ret funktionel.

 

Utrolig rummelig

Hyundai i40 er 4,77 meter lang og bagagerummet byder på ikke mindre end 553 liter regulær bagageplads, der kan øges til 1,7 kubikmeter, når bagsæderyglænene foldes ned. Og det er ikke gået ud over benpladsen på bagsædet – den er næsten fænomenal.

 

Vi har taget en kort prøvetur i40 både med den nævnte 1,6 liters benzinmotor, der yder 135 hestekræfter og den tilsvarende 1,7 liters dieselmotor, der præsterer 136 hestekræfter. Oplevelsen er overbevisende, især for benzinmotorens vedkommende – sat i forhold til at prisen er den helt klart en fuldtræffer.

 

Komfortabel affjedring

Køreegenskaberne er gode, yderst komfortable og sikrer alligevel stor stabilitet ved dansk motorvejsfart. Den elektriske servostyring virker ikke så præcist som vi kunne ønske det – det er som om den gerne vil overtage styringen, når man kører hurtigt igennem en kurve. Men det er marginalt og de fleste vil formentlig slet ikke bemærke det.

 

Foruden en 1,6 liters benzinmotor tilbyder Hyundai også en 2-liters benzin’er på 177 hestekræfter samt to dieselvarianter på hhv. 115 hk og 136 hk. Det er motorer, der allerede kendes i Hyundai sortimentet, men det bliver de nu ikke dårligere af. Især lægger man mærke til, hvor lydløs dieselmotoren er, når den er monteret i en i40.

 

Udstyret

Der er tre udstyrsniveauer – Comfort, Style og Premium – og man kan tilkøbe ekstraudstyr, få bilen leveret med automatgear og som sådan kan man komme til at betale op til 450.000 kroner for en i40 (uden tilkøbt ekstraudstyr, som f.eks. koster 25.000 kroner for et panoramaglastag, eller læderinteriør, eller Xenon-forlygter, eller…).

 

Hyundai har ikke tænkt sig at satse målrettet på leasingaftaler, men det er værd at bemærke, at beskatningsværdien for en 1,7 CRDi blot er 250.000 kroner – altså 80.000 kroner under listeprisen.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt