- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

Verdenspremiere i Genève: Toyota Prius+ er verdens første hybridbil med plads til syv personer.


Genève Motorshow 2011: Toyota ser lyst på fremtiden


Tekst: Søren Clauding – marts 2011

 

 

 

 

 

 

 

Den hvide farve symboliserer renheden, lyset, glæden og meget mere i samme retning. Derfor er det måske ikke så mærkeligt, at hvid var den gennemgående farve på et Genève Motorshow, hvor netop miljøhensyn, jordklodens fremtid og hensynet til menneskeligheden var sat i højsæde. Der kunne ses andre farver, men selvom nogen hævder, at hvid i teknisk forstand slet ikke er en farve (andre hævder, at det er alle farver samlet i ét) så er det et faktum, at hvid og ganske lyse og lette farver var det, der prægede den visuelle oplevelse af forårets vigtigste bilshow.

 

Hos Toyota var det så godt som gennemført. Bortset fra endnu en generation af koncept-sportsvognen FT-86, udviklet i samarbejde med Subaru (gad vist om den nogensinde bliver sat i serieproduktion?), var samtlige biler hvide. Og stort set samtlige biler var hybridbiler – verdens største bilfabriks løsning på miljøproblematikken i de kommende år.

 

Yaris HSD

Strategien er vel defineret: over de kommende år skal der eksistere en hybrid-variant af samtlige Toyota modeller. For nylig introduceredes Auris HSD (=Hybrid Synergy Drive) – læs hér>>> - og nu er turen kommet til lillebror Yaris. I Genève kun præsenteret som konceptbil, men der er næppe langt fra koncept til serieproduktion. Udfordringen er, naturligvis, at overføre hybridteknologiens behov for ekstra plads til el-motor og batteri, til en kompaktbil i det såkaldte B-segment. Det har man i Yaris HSD konceptbilen løst ved simpelthen at forlænge bilen, og så er den naturligvis knapt så kompakt.

 

Designet er dog blevet yderst vellykket, med en mere moderne, dynamisk og tiltalende front og harmonisk afslutning på bagpartiet end på den nuværende model, så det er ikke alene plads, man har fået ud af at gøre Yaris’en større.

 

Prius+

Meget større er til gengæld verdens første 7-sædede hybridbil, Prius Plus – eller Prius+, som det skrives. Yaris HSD har verdenspremiere i Genève, det samme har Prius+ og sidstnævnte gør effektivt op med pladsproblematikken. Toyota lover, at den er i serieproduktion om et års tid og Prius+ byder foruden de syv siddepladser, som er fordelt på tre sæderækker i et karrosseri, der blot er 16 cm længere end den almindelige Prius, også på den første anvendelse af litium-ion batterier i en hybridbil. Altså samme slags batterier som dem, man typisk finder i mobiltelefoner.

 

Batterierne er installeret under midterkonsollen mellem fører og forsædepassager og man har derfor kunnet benytte samme indretning som i traditionelle 7-sædede biler. I sagens natur bliver Prius+, som i øvrigt er en helt ny bil, opbygget helt fra grunden, den mest brændstoføkonomiske bil i sin klasse.

 

Batterier i bunden

Batteriformen er på mange måder afgørende for anvendelsen af elektricitet som kraftkilde i biler. Et andet forsøg på at dokumentere, at selv de aller mindste kan klare sig med elektricitet, er minibilen Toyota IQ i, som i Genève også vises i en el-version, hvor batteriet er helt fladt og placeret under bunden. Men den kører alene på elektricitet og har ingen forbrændingsmotor presset ind på de beskedne ydre mål. Træerne vokser trods alt ikke ind i himlen – endnu!

Europspremiere i Genève: Toyota FT-86 II Concept er 2. generation af Toyotas koncept-sportsvogn.

Verdenspremiere i Genève: Toyota Yaris HSD er foreløbig et koncept.

 

I el-udgaven af Toyota IQ er batterierne helt flade og anbragt under forsæderne.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt