- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

Saab PhoeniX.


Genève Motorshow 2011: Fuld power på Saab


Tekst: Søren Clauding – marts 2011

 

 

 

 

 

 

 

Efter et par vanskelige år er der nu fornyet power på Saab. Fabrikken er sikret økonomisk gennem en kraftfuld businessplan, der har givet ledelsen arbejdsro og mulighed for at fastlægge den kommende udvikling. Det har givet selvtillid og lyst til at give den en ekstra skalle.

 

Det visuelle udtryk for Saabs fornyede selvtillid ses på Genève Motorshow især i form af Saab PhoeniX, verdenspremiere på en konceptbil, der udtrykker klare signaler om hvordan den kommende nye Saab 9-3 kommer til at se ud – i hvert fald hvad angår fronten på den spændende sportsvogn.

 

PhoeniX ER nemlig skabt som en sportsvogn – noget som Saab i tidens løb ikke har gjort meget ud af. Og man skal næppe heller forvente, at PhoeniX kommer i nærheden af serieproduktion, men det er et spændende eksempel på i hvilken retning Saab bevæger sig.

 

Den er formet som en flydende metaldråbe, som skaber et dramatisk jet baldakin inspireret glashus, underbygget af kæmpemæssige isblokke, der popper op på Saab-standen. En muskulær form og et ultra lavt cW tak på bare 0,25, der indeholder en 2+2 kabine, hvortil der er adgang via front-monterede vingedøre. Et helt unikt system.

 

I Genève har Saab også verdenspremiere på den nye Saab 9-5 SportCombi og ikke mindst 9-4 X. 9-5 SportCombi er naturligt nok stationcar udgaven af 9-5, men Saab har valgt at fokusere på formgivningen mere end på den praktiske funktion – der nu ikke er så dårlig endda. En ret gennemtænkt bil!

Saab 9-5 SportCombi

 

 

9-4X er vist i Los Angeles og har nu Europa premiere, men det ændrer ikke på, at den er et yderst spændende brud på Saab traditionerne. En potent cross-over med firehjulstræk og adaptiv undervogn og masser af hestekræfter – op til 300. Klart med sigte på BMW X3 og Audi Q5.

Saab PhoeniX

 

Saab 9-4X

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt