- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Genève Motorshow 2011: Hurtige Peugeot dieselhybrider og ny 308


Tekst: Søren Clauding – marts 2011

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot er blevet den største franske bilproducent. Det understregede man i Genève ved at strø om sig med nyheder og koncepter. Et af de hurtigste var en ægte hybrid-racer, baseret på den regerende International Le Mans serievinder, Peugeot 908.

 

Peugeot 908 Hybrid4 får lov at ”optræde” inden dette års 24-timers Le Mans. Endnu gør reglementet det ikke muligt at være med i det berømte racerløb, men måske vil fremtiden gøre det. Det er i alle tilfælde nødvendigt, hvis det berømte motorløb vil bevare sin status som stedet, hvor ny bilteknologi bliver sat på prøve – modsat Formel 1, hvor man reglements mæssigt begrænser muligheden for at benytte ny teknologi. Detaljerne om 908 Hybrid er få, men Peugeot benytter selvsagt bilen som den ultimative demonstration af, hvor langt man er med dieselhybridteknikken, som nu lanceres i 3008 HYbrid4.

 

Verdenspremiere på facelifted 308

Men ellers er det især verdenspremieren på den nye 308, der stjal billedet. Den er skåret efter Peugeots nye designfilosofi, hvor kernen er elegance og stilrene detaljer. Fronten er fornyet med inspiration fra den ”flydende” kølergrill, som kendetegner konceptbilen SR1, mens luftindtaget er gjort mindre, så fronten fremstår mere let og elegant. Dette understreges af nye LED forlygter, der er formet som en boomerang.

 

Den følger i sporene på Peugeot 508 og introduceres med Peugeots nyeste Stop&Start system: e-HDi Micro-Hybrid-teknologi. Den brændstofbesparende teknologi vil kunne fås på 1,6 HDi FAP og vil enten være kombineret med en ESG gearkasse (elektronisk styret gearkasse) eller en manuel gearkasse. Versionen med e-HDi Micro-Hybrid og ESG opnår derved en CO2-udledning på kun 98 g/km.

 

Verdens første dieselhybrid

2011 bliver da også året, hvor Peugeot som den første bilproducent i verden introducerer en dieselhybrid i form af 3008 HYbrid4. Den adskiller sig fra andre hybridbiler ved, at der under motorhjelmen ligger en 2,0 HDi FAP dieselmotor med 163 hk, som trækker forhjulene, mens en el-motor med en ydelse på 37 hk driver baghjulene. Resultatet er 200 hk, firehjulstræk og en CO2-udledning på 99 g/km.

 

 

Peugeot 908 HYbrid4

 

Peugeot 308

 

Peugeot 3008 HYbrid4

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt