- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Nissan skaber el-dreven sportsvogn: Nissan ESFLOW


Tekst: Søren Clauding – marts 2011

 

 

 

 

 

 

 

Nissan har ry for at skabe nogle af verdens mest spændende sportsvogne og Nissan har også udviklet verdens første nul-emissions-familiebil – Nissan LEAF. Nu har Nissan kombineret glæderne ved en sportsvogn med de miljømæssige fordele ved en elbil, og det hele er samlet i den imponerende 2-personers konceptbil ESFLOW, som præsenteres på Genève Motorshow.

 

ESFLOW er blevet skabt fra grunden som en komplet elbil for at give en idé om, hvordan en nul-emissions-sportsvogn kunne se ud i fremtiden. En lang motorhjelm strækker sig bagud til en stejl wrap around-forrude, en kompakt kabine, hvor fører og passager sidder lige over bilens tyngdepunkt og buede hjulkasser over superlavprofildæk på 6-egede fælge.

 

Nu konstruktion

Som noget helt centralt er ESFLOW ikke en eksisterende bil med forbrændingsmotor, som er ombygget til at køre på el. Det er en sportsvogn, som fra grunden er konstrueret som en nul-emissions-bil. Det betyder, at Nissans visionære designere og ingeniører havde frie hænder til at placere drivlinjen og batterierne i den position, der er optimal for bilens køreegenskaber og performance, og dermed kunne tilføre ekstra køreglæde.

 

ESFLOW er imidlertid baseret på eksisterende teknologi, som er implementeret på innovative måder. Et attraktivt, iøjnefaldende karrosseri dækker en aluminiumsundervogn, som omfatter et integreret sikkerhedsbur. Drivlinjen, hvor der anvendes de samme teknologier som i Nissan LEAF, er tunet for at give mere sportslige køreegenskaber.

 

En motor på hvert baghjul

ESFLOW er baghjulstrukket og drives af to motorer. Bilens store proportioner har gjort det muligt at placere de to elmotorer på midten over bagakslen. Motorerne kontrollerer uafhængigt hjulene i venstre og højre side, hvorved momentet optimeres for at give bilen en god stabilitet og effektiv kraftregenerering. Motorerne yder tilstrækkeligt moment til, at bilen kan accelerere fra 0-100 på under 5,0 sek.

 

Kraften til motorerne kommer fra samme type laminerede litium-ion-batterier, der anvendes i Nissan LEAF, men i ESFLOW er batterierne placeret langs for- og bagakslen. Det placerer bilens tyngdepunkt og således også rotationspunktet centralt – tæt ved førerens hofter. De smart placerede batterier giver bilen en rækkevidde på over 240 km på én opladning.


http://www.youtube.com/nissanineurope


Alu-undervogn

Aluminiumsundervognen er bygget op omkring drivlinjen og drager dermed maksimal fordel af de muligheder, som eldrevne nul-emissions-biler giver. Battericellerne er integreret på en måde, så de gavner ESFLOWs styrker og balance i stedet for at modarbejde dem. Modsat en konventionel brændstoftank bliver batterier ikke lettere, mens de leverer energi, så bilens vægtfordeling forbliver konstant under kørslen.

 

Den høje hoftelinje gør det muligt at integrere stærke, men diskrete styrtbøjler i strukturen bag sæderne, og de kan på sikker vis bære hele bilens vægt, hvis den skulle rulle rundt. Dermed overflødiggøres generende, kraftige og forstærkede A-stolper og de blinde vinkler, som de altid vil skabe.

 

Opladning under forlygterne

Blå LED-lys fremhæver de futuristiske lygter, der er som skåret ind i karrosseriet både foran og bagpå. Hvor de markante forlygter på Nissan LEAF bruges til at føre luftstrømmen forbi sidespejlene, er dette ikke nødvendigt på ESFLOW, fordi sidespejlene er erstattet af meget små kameraer nederst på A-stolperne. Forlygterne på ESFLOW gemmer også på en hemmelighed: I luftkanalerne under forlygterne er der nemlig placeret udtagelige opladningsstik.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt