- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

Hyundai i40.


Genève Motorshow 2011: Hyundai i40:

Ny mellemklassebil – først som stationcar


Tekst: Søren Clauding – marts 2011

 

 

 

 

 

 

 

Det er nogen tid siden at Hyundai har kunnet tilbyde en større mellemklassebil. Og endnu længere siden at man havde en stationcar. Nu slå man to fluer med et smæk med verdenspremiere på Hyundai i40.

 

Hyundai i40 er en 4,7 meter lang mellemklasse-stationcar. Man lægger ud med en stationcar og følger siden op med sedan, et faktum, man bestemt ikke er ked af på det danske marked.

 

”Ikke færre end 72 procent af de store mellemklassebiler, der sælges i Danmark, er stationcars,” fastslår Hyundais danske direktør Niels Rønnebech,”så det er vi i sagens natur godt tilfredse med.”

 

 

 

Den mest bemærkelsesværdige

Bilen er da også et ganske attraktivt tilbud. Den er ikke bare forholdsvis stor, den ser også godt ud. Faktisk er den så attraktiv, at man hos Hyundai selv mener, at det er den mest bemærkelsesværdige Hyundai i mange år.

 

”Vi er meget spændte på, at skulle markedsføre i40,” siger Hyundais øverste chef, Allan Rushforth. ”Men vi tror på, at den vil blive et hit på det europæiske marked for mellemklassebiler. På europæisk plan er over 50 procent af de solgte biler stationcars og vi satser på at gøre indtryk på bilisterne fra første færd.”

 

Hyundai forventer, at det såkaldte ”D-segment” vil vokse med 12,6 procent over de næste fem år og den koreanske fabrik lægger ikke skjul på, at den vil udfordre bestselleren, Toyota Avensis i kampen om en top-5 placering i denne bilkategori.

 

Stammer fra Genus

Hyundai i40 er udsprunget af Genus konceptbilen, der er skabt som en europæisk bil. Den er udviklet på fabrikkens europæiske forsknings- og udviklingscenter i Opel-byen, Rüsselsheim nær Frankfurt i Tyskland, og den besidder det samme visuelle udtryk, som fabrikkens seneste nyskabelser.

 

Bagagerummet har en kapacitet på 553 liter og det kan udvides til ikke mindre end 1719 liter, når bagsæderne lægges ned. Motorprogrammet spænder over både diesel og benzinmotorer og strækker sig fra 115 hestekræfter til 177.

 

Hyundai i40 kommer til Danmark i juni i år.

 

Veloster i Europa

Hyundai Veloster har Europapremiere i Geneve og kommer på markedet i 2012. Der er tale om en usædvanlig coupé, der er forsynet med én dør i førerens side og to døre i den modsatte side. Den er yderst kompakt med bare 4,22 meter i længden. Trods den beskedne længde og siddepladser på bagsædet rummer bagagerummet 320 liter. Under motorhjelmen: en 1,6 liters benzinmotor, der yder 140 hk. Coupé'en er i øvrigt udrustet med Stop & Go teknologi til at holde CO2 forureningen nede og det lykkes udmærket: 132 g/km, som det ser ud på den fremviste konceptbil.

Hyundai i40

 

Hyundai Veloster


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt