- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mondial de L'Automobile - Paris 2010. Med 1,3 millioner besøgende uden sammenligning efterårets vigtigste europæiske biludstilling.


Nyheder på Paris Motorshow 2010:

Anderledes biler


Traditionen tro er de store motorshows også stedet hvor man ser usædvanlige biler - køretøjer, der udtrykker tanker og fremtid mere end måske anvendelig praktisk nutid.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault DeZir. Den usædvanlige Renault er udrustet med en centermonteret elektromotor og har en aktionsradius på 160 kilometer. Teknisk er den til dels baseret på Renault Mégane Trophy racersportsvognen, men ellers handler det mest om design. Renault kalder det Emotionel Styling og selvom man godt kan genkende designelementer fra eksisterende Renault'er, er projektet lykkedes usædvanlig godt. Læg især mærke til det markante bagparti. Der er tale om en konceptbil som næppe bliver sat i serieproduktion, men kender vi den franske bilproducent ret er vejen fra koncept til virkelighed ikke lang.


Citroën Survolt. Bilen havde premiere på Genève Motorshow tidligere på året og er en dokumentation af hvor langt den franske producent er hvad angår sammenkædning af usædvanlige designs og moderne teknologi. Derfor havde den også en central placering på Paris Motorshow.

Nissan Townpod er skabt som en kombination af en kompakt bybil og mini-van. Den tekniske platform er yderst simpel, hvorved en eventuel produktionspris kan holdes nede. Bemærk den baghængslede bageste sidedør - uden B-stolpe!


Jaguar C-X75 Concept. Jaguar har indset, at man først og fremmest har en berettigelse ved at skille sig ud fra mængden med sportsligt attraktive biler. Et godt eksempel er C-X75, som designmæssigt er meget anderledes end hvad man hidtil har set fra den britiske fabrik. Der er tale om en hybrid sportsvogn, der bl.a. er forsynet med to mikro-turbiner (vejer blot 25 kg hver), som står for opladningen af batteriet. Derved opnår man en rækkevidde på 570 kilometer og man kommer helt ned på 28 g CO2/km. Bilen er fuldt køreklar, den kører over 300 km/t og el-motoren præsterer 580 kW. C-X75 er en konceptbil og der er ingen planer om at sætte den i serieproduktion, men visuelt vil man givet vis kunne se mange elementer genspejlet i kommende modeller.


Land Rover Evogue har været længe ventet. Land Rover udvider dermed sit marked, for Evogue er skabt som en bybil - men med egenskaber, som også gør den velegnet til at køre i terræn.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt