I
forvejen havde man mellemklassebilen Mitsubishi
Lancer og den store SUV, Mitsubishi Outlander. Til
dem, der i virkeligheden havde brug for lidt af hver
af de to har Mitsubishi skabt ASX.
Mitsubishi ASX er et mønstereksempel på en moderne,
tidsrigtig familiebil. Den er rummelig, den har
mange anvendelsesmuligheder, den kan – hvis man
vælger varianten med firehjulstræk – komme frem,
hvor andre må give op. Som sådan er den også en
glimrende feriebil, ikke mindst hvis man har
campingvogn med. Og så er prisen helt rigtig – både
anskaffelsesprisen og udgiften til brændstof.
Billigst er benzin-udgaven med basisudstyr til
300.000 kroner og den billigste diesel koster
350.000.
Meget brændstoføkonomisk
Det sidste har især betydning, hvis man sammenligner
med Outlander. For ”storebror” udmærker sig ikke ved
en særlig attraktiv brændstoføkonomi. Det gør ASX
med et gennemsnit på 18,2 km/l – i praksis nok
snarere 15-16 km pr. liter dieselolie, fordi den
automatiske stop & go funktion egentlig kun har
betydning ved intensiv bykørsel. Men selvom man
foretrækker at køre på benzin frem for diesel og ved
samme lejlighed spare 50.000 kroner på
anskaffelsesprisen, er forbrugstallene fortsat
fremragende: 16,9 kilometer på en liter benzin, med
en 117 hestes maskine i motorrummet!
Optimeret
Mitsubishi ASX er ikke en revolution indenfor
bilverdenen, men den japanske fabrik har optimeret
næsten alt, hvad der kan optimeres:
Den er kompakt – blot 4,3 meter, rummelig (glimrende
bagsædeplads i øvrigt) med et bagagerum på 416 liter
plus naturligvis nedfældelige bagsæderyglæn, som
efterlader et plant bagagerumsgulv. Den er også ret
pæn, med den karakteristiske Mitsubishi jet/haj
front, som i øvrigt er forholdsvis høj.
Det er formentlig noget af hemmeligheden bag den
store rummelighed, for med et højt frontparti har
man kunnet indrette motorrummet, så det ikke tager
så meget plads i længderetningen. Det kunne så
foranledige nogen til at tro, at køreegenskaberne
var dårlige – højt tyngdepunkt, stor luftmodstand
osv. men det er slet ikke tilfældet.
Kører som en almindelig personbil
De første kilometer i den nye bil, som fandt sted på
snoede skånske lande- og grusveje gav en indikation
af fremragende køreegenskaber. Den køre i det store
hele som en almindelig flad personbil – til trods
for den høje front og en højde på 1,62 meter. Den er
ret blødt sat op, men krænger forbavsende lidt og
stabiliteten over Øresundsbroen var fortræffelig!
Dertil kommer et moderat støjniveau plus mange gode
indretningsmæssige features. F.eks. har Mitsubishi
nu genindført højde- og længdejusterbart rat (i en
periode kunne rattene i de forskellige modeller kun
indstilles i højden), som er en stor behagelighed,
når man skal finde den rette sidestilling.
Diesel først
Motorprogrammet kommer til at omfatte to maskiner.
ASX introduceres i Danmark sidst i juli med en 150
hestes dieselmotor og i august følger så den
førnævnte 117 hestes benzin’er.
Dieselmotoren er i øvrigt en historie for sig selv.
Det er Mitsubishis egen dieselkonstruktion, altså
ikke en Volkswagen eller PSA-motor. Og den er man
sluppet ualmindelig godt fra. Ikke bare er den
økonomisk, men man har også via en snedig og
usædvanlig konstruktion forstået at reducere den
interne friktion og samtidig udnytte det momentum,
der er i motorrotationerne til at skabe større
pålidelighed.
Forskudt krumtap
Man har i al sin enkelhed forskudt forankringen af
krumtapakslen 20 mm, sådan at plejlstangen bevæget
sig i en lige bevægelse ned gennem cylinderen i
indsugnings- og tændingstakten. Siden bevæger den
sig i en ekstra skrå vinkel i kompressions- og
udblæsningstaksten, hvilket i kraft af
vægtstangsprincippet giver et kraftigere tryk. Det
giver en samlet reduktion i friktionen mellem
stempel og cylindervæg på ikke mindre end 20
procent.
Man har desuden variabel styring af brændstof
indsprøjtningen, så motoren ikke tilføres mere
brændstof end nødvendig. Kompressionen er reduceret
til ca. 75 procent af en normal komprimering i en
dieselmotor – det indebærer at vibrationerne er
væsentligt reduceret og støjniveauet ligeså.
ASX betyder…
Og hvad betyder ASX så: Jo, ”Active Smart Crossover”
– eller aktiv, intelligent krydsning, og det kan en
bil jo ligesom ikke hedde, så ASX er jo nok meget
godt, selvom man derigennem har forladt
navngivningen fra Lancer, Outlander, Colt, Grand
Pejero etc. serien. Og ClearTec betyder at man har
tænkt sig rigtig meget om for at optimere
brændstoføkonomien!
|