- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First testdrive: Ny Hyundai ix35:

Skelsættende familiedesign


Tekst: Søren Clauding – 18. marts 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den nye Hyundai ix35 skriver Hyundai historie. Ikke så meget hvad angår bilens basale egenskaber, for hér er der tale om en god blanding af en traditionel SUV og en forvokset stationcar. Men hvad designet angår: Det er ikke til at se, at det er en Hyundai.

 

Det er intet under, at den koreanske bilfabrik, som producerer Hyundai og søstermærket Kia er vokset til at blive verdens 5. største virksomhed. For virksomheden udvikler sig i rivende fart og det genspejles i produkter som de populære i-modeller og nu også i ix-modellen med tal-betegnelsen 35. Der findes desuden en ix55, men den vil blive for dyr for det danske marked.

 

3 varianter lige nu

Ix35 introduceres i Danmark sidst i april, men vi har allerede nu haft lejlighed til at prøve tre af modelvarianterne med hhv. en 163 hestes benzinmotor, en 136 hestes diesel og en 184 hestes diesel (siden følger en mindre benzin’er og en mindre diesel). Det første køreindtryk vidner om yderst komfortable biler og ikke de halv-rå off-road-agtige køretøjer, som virksomhedens øvrige SUV’er lidt dogmatisk kan betegnes. Det retfærdiggør så også begrebet cross-over, for Hyundai har virkelig ramt meget godt midt imellem en stationcar og en SUV.

163 hestes 2-liters benzinmotor.

 

136 hestes 2-liters diesel.

 

184 hestes 2-liters diesel.


Idéen bag ix35 er at give kunderne mulighed for at opleve køreegenskaber udover det almindelige. Større frihøjde og store hjul samt kraftfulde motorer giver fremkommelighed også i lettere terræn. Det kunne frygtes at går hårdt ud over brændstoføkonomien, men forbrugstal på helt op til 18,9 km/l dokumenterer, at den sag har Hyundai glimrende styr på.

 

Optimeret design og teknik

Det umiddelbare indtryk af ix35 tyder ikke på banebrydende funktionelle løsninger men derimod optimeret, gennemprøvet teknik. Eksempelvis rummer den 4,64 meter lange bil plads til 465 liter bagage, som kan øges helt op til 1,4 kubikmeter, når bagsæderne lægges ned. Og bagagerummet har også plads til et full-size reservehjul.

 

Så det er på design og i den optimerede teknik, ix35 skal vinde kundernes hjerter. Og på prisen, ikke mindst. Med et righoldigt udstyr kan Hyundai ix35 anskaffes for blot

 


300.000 kroner og til september, med den mindre benzinmotor, vil man kunne blive kørende for blot 275.000 kroner.

 

Diesel er bedst

De første test kilometer afslørede dog, at 163-hestes benzinmotoren havde rigeligt at se til og det er svært at forestille sig, at den svagere 140 hestes benzinmotor skulle kunne vinde kundernes hjerter, trods den økonomiske besparelse. Til gengæld er den sprællevende 136 hestes dieselmotor et godt alternativ. Trods den lavere effekt sikrer drejningsmomentet, at man oplever en væsentlig mere kraftfuld og sprælsk bil, når det er dieselpower, der lægger kræfter til. Prisen er imidlertid også derefter: 340.000 kroner for basisversionen med det såkaldte Comfort udstyr.

 

I øvrigt lancerer Hyundai sammen med den nye ix35 også et særdeles konkurrencedygtigt ekstraudstyrs program, hvor det f.eks. kun koster 10.000 kroner ekstra at få læderindtræk og 30.000 kroner ekstra at supplere forhjulstrækket med træk også på baghjulene. Uanset udstyrs- og motorvariant.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt