- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Vivi Siiger. Klik på billedet og se det større


First Testdrive: Peugeot 206+:

Lidt mere end et facelift


Tekst: Søren Clauding – maj 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye 206+, som netop nu lanceres hos de danske forhandlere, ser ud af mere ny bil end der retteligt gemmer sig under de moderne karrosserilinjer. Fronten er nemlig snuppet fra en 207, det samme er dele af instrumentbordet og også bagpartiet er anderledes end den hidtidige 206’er.

 

Der er som sådan tale om et facelift – en ansigtsløftning, som ikke mindst må overraske alle dem, der ved lanceringen af 207 troede, at nu var det kun et spørgsmål om hvornår man fik udsolgt lagret af den ”gamle” 206’er inden overtagelsesforretningen blev en realitet.

 

Peugeot nægtede dengang hårdnakket, at 207 skulle afløse 206. Og med introduktionen af en ny årgang 206 er det vel endeligt fastslået, at 206 lever sit eget liv.

 

Det har den også god grund til. For med 11 år på bagen er den ”still going strong”. Det nye frontdesign forbedre endda brændstoføkonomien. De to eneste punkter, hvor den falder lidt igennem på (men hvad de sidste punkt angår er 207 nu heller ikke for skrap) er den faste affjedring og den beskedne benplads på bagsædet.

 

"Peugeot 206 er elsket af mange pga. dens friske, ungdommelige og for så vidt også elegante udtryk. Der er solgt ikke færre end 6,5 millioner eksemplarer over hele verden," fortæller informationschef Janne Boch, og om nogen, har danskerne taget den lille løveunge til sig. Det får de altså også mulighed for i de kommende år.

 

 

Oven i købet til en ret fordelagtig pris, der til dels genspejler markedssituationen lige nu: 135.000 kroner for den billigste udgave med en 60-hestes benzin motor (som iøvrigt ikke tidligere har været en del af 206-sortimentet).

 

På dieselfronten, som Peugeot er eksperter i, har men én valgmulighed: en 1,4 liters maskine på 70 hk. Prisen for den med Comfort Plus udstyr er 150.000 kroner.


Foto: Vivi Siiger.

Klik på billederne og se dem større

Et historisk forløb:


Peugeots lykketal ”2” blev introduceret i 1929 med 201. Denne model var samtidig start-skuddet til den trecifrede model betegnelse med nullet i midten, som Peugeots modeller i dag er kendetegnet ved.

 

Peugeot 202 fra 1938 blev kendt for sin driftssikkerhed og økonomi. Den kørte 14,4 km/l og blev produceret i 130.000 eksemplarer.

 

”2-serien” udviklede sig igen i oktober 1948 med modellen 203, selvom 202´eren fortsatte i den første efterkrigstid. Denne nye model fra Peugeot tilbød et nyt koncept: ”Ideel til den franske familie”. ”Margueritten” blomstrede igen: En sedan med mulighed for åbent tag, en ”business” udgave, en cabriolet, stationcar og en familiebil. 203 havde 4 gear, hvoraf det fjerde gear var ”economy”.

 

Peugeot introducerede i 1965 en ny model i den lille klasse – 204. 204´eren var designet af Pininfarina og var den første forhjulstrukne Peugeot. Den var udstyret med en aluminiumsmotor og integreret transmission med ét smørresystem.

 

”2-seriens” succesfulde historie forsatte i 1983 med 205. Legenden blev beriget med den famøse GTi, Turbo 16 og ”Junior” eller ”Roland Garros” – en ny æra begyndte. 205-modellen blev designet in house med Jean Boillet, Gérad Welter og Paul Barcq på sidelinjen.

205 sluttede en glorværdig karriere med mange rekorder bag sig og trak sig tilbage med 5.278 millioner producerede eksemplarer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt