- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Mitsubishi MiEV SPORT AIR concept:

El-drift på den sportslige måde


Tekst: Søren Clauding – marts 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

El-drift er i manges øjne fremtiden, når det handler om miljørigtig transport. Men indtil videre har ingen indenfor bilbranchen fundet en løsning, som både tilgodeser lang aktionsradius, gode pladsforhold og dynamisk kørsel. Bilerne er ganske enkelt for små – for at kunne køre langt nok – og el-drift er kedelig.

 

Men el-drift har fordele, som forbrændingsmotorer ikke kan hamle op med. Ikke mindst det faktum, at en el-motor yder maksimalt drejningsmoment ved alle omdrejningshastigheder giver en fartfornemmelse uden sidestykke. Den fordel har Mitsubishi udnyttet ved at skabe den sportslige el-bil, MiEV SPORT AIR. MiEV står for Mitsubishi Electric Vehicle og SPORT AIR udtrykker bilens sportslige egenskaber og dens ringe luftforurening. I praksis sker der ingen forurening under kørslen, mens luftforureningen er begrænset til den eventuelle forurening, der opstår ved at elektriciteten produceres på basis af fossile brændstoffer.

 

MiEV SPORT AIR er foreløbig et koncept-studie, som i øvrigt havde verdenspremiere i forbindelse med Genève Motorshow. Man har skabt en batteripakke, som er placeret fladt i bilens bund, hvorved tyngdepunktet bliver meget lavt og vejbeliggenheden derfor helt i top.

 

I praksis får AIR-betegnelsen også en anden betydning, for taget er aftageligt. Og så har man taget skridtet fuldt ud og skabt en optimal aerodynamisk form. Dråbeformen bryder luften med mindst mulig turbulens efter bilen – det giver bedre præstationer, men efterlader også et usædvanligt og måske knapt så dynamisk udseende.

 

Den almindelige MiEV er i øvrigt bygget i et antal på i alt 11, som i øjeblikket testes på det europæiske vejnet. Tre af dem kommer til Danmark til sommer og vil i særlige situationer være til at

Den "almindelige" MiEV har skabt grundlaget for SPORT AIR. den er baseret på plug-in teknologi - dvs. den kan oplades fra en almindelig stikkontakt.


komme i nærheden af og måske endda mulige at få en prøvetur i.

 

Forskellen på MiEV og MiEV SPORT AIR findes ikke kun i udseendet, men også under motorhjelmen. MiEV er forsynet med en 47 kW el-motor, der præsterer et moment på 180 Nm og giver mulighed for en rækkevidde på 160 kilometer med maks. 130. km/t. SPORT AIR derimod kan nå 200 kilometer og den 60 kW (80 hk) stærke motor præsterer 230 Nm og bilen kan køre ikke mindre end 200 km/t.

 

Yderligere data om MiEV SPORT AIR: Længde: 3,65 m. Bredde: 1,6 m. Egenvægt: 940 kg. Batterisystem: 330V lithium-ion. Baghjulstræk. Dæk: 175/50-17.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt