- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere i Genève: Volkswagen Polo


Tekst: Søren Clauding – 12. marts 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På Genève Motor show viser Volkswagen for første gang den helt nye og femte generation af den populære kompakt bil, VW Polo. Til trods for et umiskendeligt VW Polo-look er den ny fra inderst til yderst og fabrikken har prioriteret miljø og brændstoføkonomi særdeles højt.

 

”Den nye Polo er en såkaldt ”no-nonsense” bil,” fortæller Henrik Hagen, Informationschef i Semler-gruppen (der står for bl.a. importen af VW til Danmark). ” Bilen skal være let at gå til, den er ergonomisk rigtigt indrettet – bl.a. med midterkonsol, der er vendt imod føreren, og alle betjeningsgreb er placeret logisk og rigtigt.”

 

Hvad angår brændstoføkonomi har Volkswagen opnået yderst lave værdier: Bedst er BlueMotion motoren, en 1,6 liters dieselmaskine, der yder ikke færre end 90 hestekræfter, går 26 kilometer på en liter dieselolie og blot udleder 96 g CO2 pr. kørt kilometer. En særlig konceptversion, også baseret på baseret på BlueMotion princippet, er helt nede på bare 87 g – men den er endnu ikke sat i serieproduktion.

 

Designet af den nye Polo er defineret ved skarpe, præcise linjer uden stilistiske gimmicks, som hurtigt bliver poppede og forsvinder. I det lange løb gælder det iflg. Henrik Hagen, at "less is more" og det fremgår ikke mindst af den relativt høje gensalgsværdi, som Polo holder.

 

Til trods for mange forbedringer på den nye Polo, er der opnået en vægtbesparelse på 7,5%. Introduktion af nye TSI og TDI motorer, foruden 7-trins DSG gear har resulteret i betydelig brændstofbesparelse for de fleste motorvarianter. Et eksempel er den nye 1,2 TSI motor. Der er tale om en turbo-ladet fire-cylindret benzinmotor med direkte indsprøjtning, der yder 105 hk, men ikke desto mindre kører over 18,1 km/l (129 g/km CO2). Det er en forbedring på 19% i forhold til tilsvarende ydelse for den foregående model.


I alt kommer der syv forskellige motorer til den nye Polo – fire benzin og tre diesel – med ydelser fra 60 hk op til 105 hk. Fem af motorerne er helt nye i Polo modelprogrammet.

 

Med tre momentstærke TDI motorer indføres common-rail turboladning for første gang i Polo. Her præsterer den nye 1,6 liter 105 hestes TDI motor 23,8 km/l og den udleder blot 109 g CO2 pr. km.

 

Benzinmotorerne - to tre- og to firecylindrede - spænder fra 60 hk til 105 hk. Helt nye er 1,4’eren med 85 hk og 1,2 TSI motoren, der præsterer105 hk.

 

Den nye Polo vil kunne fås i tre udstyrsversioner: Trendline, Comfortline og Highline. Den forventes til Danmark til august.

 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt