- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Genève Motorshow:

Ny Subaru Legacy - og elbil uden boxer


Tekst: Søren Clauding – 12. marts 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke officielt endnu, men Subarus Legacy koncept, fremvist på Genève Motorshow, er forløberen for den nye Legacy.

 

Legacy er den gennem årene mest solgte Subaru. Baseret på det sublime symmetriske firehjulstræk og Subarus unikke boxermotorprincip har Legacy i 20 år næsten opnået kult status – hvad der i øvrigt er med til, at give de japanske bil en høj gensalgsværdi. I alt er der solgt 3,6 millioner Legacy siden introduktionen i 1989.

 

Den nye Legacy, som klar til serieproduktion vil have verdenspremiere på efterårets IAA i Frankfurt, viderefører det kendte konstruktions princip og selvom der ikke er mange detaljer frigivet fra fabrikkens side, er der næppe nogen tvivl om at den nye bil i endnu højere grad end forgængerne vil lægge sig på siden af BMW, Audi, Alfa Romeo og lignende eksklusive mellemklassebiler. Dimensionerne er: Længde: 4,8 meter. Bredde: 1,82 m. Akselafstand: 2,75 m

 

Foruden Legacy konceptbilen præsenterer Subaru også en el-dreven minibil, R1e, som i grundform blev skabt tilbage i 2006 og siden er indgået i et projektsamarbejde med El-kraftværket i Tokyo. Subaru har forladt boxermotorprincippet - for R1e drives alene af en elmotor, der yder 40 kW. Der er opnået meget fine præstationstal: 7,5 kroner vil man i gennemsnit skulle betale for den elektricitet, der medgår til at kunne køre 100 kilometer. Rækkevidden er 80 kilometer.


Subaru Legacy koncept:


 

 

 


Link til importøren

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt