- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot og miljø’et


Tekst: Søren Clauding - september 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I den danske transport sektor stammer 55 procent af CO2 udledningen fra personbilerne. Det er ikke underligt, for 80 procent af danskernes transportbehov klares ved hjælp af personbilerne. Det er et af udgangspunkterne for Peugeots kommende miljøaktiviteter, varetaget af den danske importørs nye Miljøchef, Jens Andersen, som dermed får ansvaret for det største danske personbilsmærkes miljø forbedrende indsats.

 

Peugeot har i flere årtier været fokuseret på miljø og ikke mindst det ansvar, man som bilproducent har for eksempelvis de globale klimaforandringer. Men også forbruget af energi ressourcerne har en væsentlig placering i strategien i en langsigtet erkendelse af, at den lette tilgang til verdens ikke-vedvarende energikilder (især olie) bliver reduceret væsentligt allerede om 20-25 år. Herefter vil priserne på f.eks. fossile brændstoffer stige markant.

 

Det stiller krav om på den ene side, at sikre tilførsel af vedvarende energi til transportsektoren, på den anden side at bilfabrikkerne i perioden dækker deres andel af transportbehovet og i stadig stigende grad reducerer forbrug og forurening – to ting, der går hånd i hånd.

 

Sidstnævnte er i praksis det, man ser, at der arbejdes intensivt på i alle dele af bilbranchen og som Peugeot har været en aktiv del af og ønsker at bidrage endnu mere til. Som bilproducent har Peugeot allerede placeret sig som den, hvis biler i gennemsnit udleder mindst CO2.

 

Denne position er opnået gennem en målrettet sammensætning af modelprogrammet, men ikke mindst en ligeså målrettet udviklingsproces, hvor Jens Andersen eksempelvis kunne løfte

sløret for, hvorfor Peugeot ikke her og nu kobler sig på gearkasser med dobbelt kobling. Man forventer snart at kunne introducere en Mikro-hybrid, hvor en elmotor træder ind og sikrer den glidende kørsel og fortsatte acceleration, mens der skiftes gear. Samme el-motor vil kunne benyttes til at accelerer bilen fra stilstand og op i en vis hastighed uden brug af benzin- eller dieselmotoren.

 

Derved opnår man reduceret CO2 udledning, reduceret støj og et sådan system fylder heller ikke meget.

 

Det er imidlertid ikke nok, blot at bygge de rigtige biler. De skal også adopteres af kunderne og hér spiller økonomien en afgørende rolle.

 

Derfor er der stor signalværdi i, at Peugeot til trods for generelt stigende priser på nye biler, er i stand til at introducere en ny årgang af den populære 407 model helt uden prisstigninger.

 

I samme moment har Peugeot defineret Blue Lion konceptet, som er en af mange udløbere af miljø tankegangen. Man stiller konkrete krav til forureningsniveauet: Maks. 130 g CO2 pr. km og mindst 95 procent af en bil skal kunne genbruges, når den til sin tid sendes videre til løvernes evige jagtmarker. Allerede i dag kan mange af modelvarianterne i de små kategorier – 107, 206, 207 og 308 – leve op til Blue Lion. Andelen udgør ikke mindre end 57,4 af de biler, Peugeot har på markedet i Danmark. På sigt skal alle kunne det.

  

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt