- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW Scirocco blev præsenteret på Aros Kunstmuseet i Århus.


First Testdrive: VW Scirocco

Kunsten at bygge en bil


Tekst: Søren Clauding – oktober 2008

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ingen kunst at bygge en bil – men det er en kunst at bygge en bil, der er værdig til at blive lanceret på Aros kunstmuseet i Århus. VW har gjort kunststykket.

 

Scirocco er navnet på Volkswagens nye kunstværk. En bil, hvis æstetiske udstråling er afgørende valget. Hvor køredynamik og harmoni er bundet sammen i forening med de elegante, sportslige linjer. Det lyder som en god gang salgssnak – men ordene er skabt af virkeligheden.

 

Det hele begyndte…

VW Scirocco historien kan føres helt tilbage til sidst i 50’erne, som det blev påpeget af den danske bildesigner Søren Essendrup, der ikke er tilknyttet VW, men fortalte om bildesign ved præsentationen. Karman Ghia lagde grunden og var på samme vis en æstetisk nydelse. En bil, som ikke tjente fornuftige formål, men som appellerede til eksakt samme sanser som Homo Sapiens styrer efter, når de svinger sig op af vindeltrappen centralt på Aros.

 

I 1974 blev Scirocco navnet skabt for første gang. Den overlappede VW Corrado inden den sidste Scirocco udgik af produktion i 1992. Nu er den genopstået, endnu smukkere og endnu mere emotionel end forgængerne. Den nye Scirocco er en perle.

 

Sportscoupé

I gængse termer er Scirocco en sportscoupé, en 2+2, hvor det sidste man skal overveje er, om barnevognen kan være i bagagerummet. Det kan den måske, men da er ikke Scirocco’ens skyld og alene fordi moderne barnevogne kan foldes sammen til ukendelighed.

 

Derfor skal ungerne være så store, at de kan sidde på bagsædet, før man tænker på at anskaffe en Scirocco. De vil da også være de eneste, der har fornøjelse af at sidde bagi. Voksne vil kun nødtvunget kravle derind, om end man mødes af to individuelle siddepladser, skålformede, og i skøn harmoni med bilens indvendige linjeføring.

 

Visuelt er Volkswagens designlinje fastholdt (se også billederne fra Genève Motorshow i år>>>) og med undervognen fra VW Golf er man godt kørende. Vi vender tilbage på et senere tidspunkt med en regulær test af VW Scirocco.

Mike Nebel fortalte at VW arbejder på en hel familie af mikrobiler.

 

Søren Essendrup fortalte om bildesign.


Lidt hurtige data:

Motorudvalg: 2 TSI motorer på hhv. 1,4 liter/160 hk og 2,0 liter/200 hk samt en 140 hestes 2-liters TDI. Bilen kan leveres med 6 trins manuel gearkasse eller DSG-gear med 7 eller 6 trins afhængig af drejningsmoment. Priserne begynder ved 370.000 kroner og slutter ved 445.000 kroner.

 

Køreindtrykket

Vi har kort prøvet modellen med 200 hestekræfter og manuelt gearskifte. En helt igennem harmonisk oplevelse. Golf-undervognen er strammet op og køredynamisk tilpasset Scirocco. Ikke, at dens karakteristika ikke kan genkendes, men perfekt samstemt med den nye sportscoupé.

 

Plus-information:

Ved præsentationen deltog endvidere VW Projektchef Mike Nebel som i dag er tilknyttet den danske importvirksomhed, Skandinavisk Motor Co. Mike Nebel kunne fortælle at VW, som ikke i dag kan tilbyde en helt lille bil på størrelse med f.eks. Toyota Aygo og Citroën C1 til de kunder, der måtte ønske det. Til gengæld er man på vej med en hel familie af småbiler, som man regner med at kunne præsentere inden for et par år.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt