- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Suzuki Splash viser vejen


SRP – maj 2008

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler skal være miljørigtige. Det budskab har mange danskere forstået og der sælges små, brændstoføkonomiske biler som aldrig før, godt hjulpet på vej af de nye afgiftsregler, som trådte i kraft sidste sommer og favoriserer de biler, der bruger mindst benzin – eller diesel.

 

Jo mindre bil, jo lavere brændstof forbrug. Men det er jo ikke alle, der kan klare sig med minimal plads – biler skal jo trods alt også kunne bruges og ikke kun til transport af nogle få personer.

 

Løsningen har Suzuki netop bragt på markedet: Suzuki Splash.

 

Den nye lille Suzuki bruger ikke mere benzin end de helt små mikro-biler selvom den er væsentlig større. Købsprisen er næsten den samme: 114.990 kroner i introduktionsperioden for den billigste variant med en 65-hestes 1-liters motor. Den kører 20 kilometer på en liter benzin og udleder kun 120 g CO2 pr. kilometer – det er langt under den målsætning, EU har vedtaget.

 

Suzuki Splash rummer mere end de såkaldte ”mikro-biler”. Den er baseret på undervognen fra den langt dyrere Suzuki Swift og udstyrsniveauet er

forbilledligt: Elektronisk Stabilitets Program (ESP), som hjælper føreren i en kritisk situation, seks airbags, el-betjente sideruder fortil, nedfældeligt bagsæde og fjernbetjent centrallås.

 

Hvis man er villig til at betale mere for den nye Splash, kan man desuden få el-betjente sidespejle med varme, læderrat og meget andet med i købet – især et genialt splitbagsæde, hvor sæderne foldes ned i vognbunden og efterlader et fuldstændig plant bagagerumsgulv.

 

Foruden 1-liters benzinmotoren kan Suzuki Splash også leveres med en 86-hestes 1,2 liters maskine, der går 18,2 km/l eller alternativt en 1,3 liters turbo-diesel, der yder 75 hk og kører ikke mindre end 22,2 kilometer på en liter dieselolie.

 

Vi har kort prøvet den nye Splash med 1,2 liters motoren. Den kører som en bil i den størrelse - absorberer små ujævnheder meget fint, men føles hård over større bump i vejen, hvilket er en typisk måde at sætte en lille bil op på. Derved sikres bedre vejgreb omend det sker på bekostning af komforten.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt