- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:


Mitsubishi Lancer SportBack

Bestseller på vej


Tekst: Søren Clauding – juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitsubishi Lancer SportSedan er en fin bil, som Mitsubishi allerede har haft stor succes med i Danmark siden introduktionen tidligere på året – den er både velkørende og attraktivt prissat til 240.000 kroner for den billigste variant (læs vores test hér>>>). Men det er biler med tophængslet bagklap, de fleste bilkøbere vil have – derfor glæder man sig hos den danske importør til oktober måned, hvor 5-dørs Lancer’en lander herhjemme.

 

”Vi forventer at 80 procent af salget af Lancer vil være SportBack,” fortæller PR-chef Ann Strøby fra Mitsubishi Danmark. ”Og det er vores mål i 2009 at sælge cirka 1100 eksemplarer af Lancer’en.”

 

Positiv nærkontakt

Hvis den kommende 5-dørs version, som er døbt SportBack, prissættes ligeså attraktivt som SportSedan (prisen er endnu ikke færdigforhandlet med fabrikken), er det temmelig sikkert, at man vil nå sine mål. For det første indtryk af den nye bil, som netop er præsenteret i Spanien, er ikke bare ligeså positivt som oplevelsen af SportSedan, men vidner også om, at fabrikken har fået tænkt sig om en ekstra gang og faktisk forsynet SportBack med løsninger, som giver den et par plusser i karakterbogen.



For det første er designet mere sportsligt end SportSedan. En spoiler placeret for enden af taget forlænger det aerodynamiske design og øger det dynamiske udtryk. For det andet har man udstyret bagklappen med et traditionelt udvendigt håndgreb, der gør det muligt at åbne bagklappen uden at få fingrene i klemme. For det tredje har man konstrueret et fleksibelt bagagerum, der i sin grundform rummer 300 liter. Bagagerumsgulvet kan sænkes, hvorved kapaciteten øges til 350 liter og tager man bunden helt ud, får man øget plads – dog på bekostning af den plane bund.

 

Desuden kan bagsæderyglænene vippes frem ved et enkelt greb bagest i bagagerummet og derved disponerer man over 1350 liter bagageplads – til trods for at bagud skrånende bagparti. Det gør bilen ret fleksibel.

 


 

Lidt tungere

På minus siden tæller en smule ringere fartpræstationer, formentlig fordi SportBack er 65 kg tungere end SportSedan – men det er marginalt og kunne ikke fornemmes på de første kilometer i den nye bil. Faktisk kører den præcis som SportSedan, men det er ikke umuligt, at mervægten, som ligger bagest i bilen, ved en nærtest vil afsløre forskelle i styreegenskaberne – men det vil i praksis være af meget ringe betydning.

 

Samtidig med præsentationen af Lancer SportBack i de ordinære udgaver med hhv. to benzin og en VW-diesel præsenterede Mitsubishi også en højfarts version, Lancer Ralliart, som både vil kunne købes som SportBack og SportSedan. Læs mere om den hér>>>

 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt