- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive


Mitsubishi Lancer Ralliart:

Den sportslige mellemvare


Tekst: Søren Clauding – juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man har prøvet en Mitsubishi Lancer Evolution (læs hér>>>) kunne man let gå hen og forvente, at mødet med den sportslige lillebror, Lancer Ralliart, ville være en mat forestilling.

 

Mitsubishi Lancer Ralliart har ikke så mange kræfter som Evolution, den har ikke et så avanceret firehjulstræk og undervognen er baseret på den almindelige Lancer. Det lyder lidt kedeligt.

 

Men det er slet ikke tilfældet. Den kommende Lancer Ralliart er netop præsenteret i en såkaldt pre-produktions udgave, inden den endelige model sættes i serieproduktion forud for lancering i 2009. Det første møde med bilen er utvetydigt, at den er meget lettere at gå til end Lancer Evolution.

 

Evolution har så mange avancerede hjælpemidler, at man i indkøringsfasen bruger meget energi på at få dens køreegenskaber ind på rygmarven, så den kan køres optimalt. Lancer Ralliart fornemmer man hurtigt og en sjov ting, som det at styreegenskaberne ændres, når man slipper speederen – fra understyring til en anelse overstyring – er både underholdende og nyttigt, når man skal rundt i de skarpe hjørner som bjergvejene omkring Barcelona byder på.



I teknisk forstand har Ralliarts undervogn sit ophav hos den almindelige Lancer, men den er væsentligt strammet op og tilpasset firehjulstrækket, som er standard. Firehjulstrækket er til gengæld helt sit eget og mere traditionelt i sin opbygning end det, man finder i Evolution. Motoren stammer fra Evolution. Blokken er den samme, men bl.a. en mindre turbolader er med til at reducere effekten fra 295 til 240 hestekræfter. Gearskiftet er samme dobbeltkobling system, som findes i Evolution og kombineret med de let tilgængelige køreegenskaber er man godt og hurtigt kørende på et øjeblik. Ralliart er som sådan en bil, enhver vil kunne køre hvorimod Evolution stiller krav til føreren i en noget anden grad.

 


 


Mitsubishi selv ønsker at kategorisere Lancer Ralliart som en Super-Lancer og man sammenligner den gerne med Subaru Impreza WRX (ikke WRX Sti), VW Golf R32 og Ford Focus ST Turbo. Køreegenskaberne og bilens opsætning er nærmest Ford Focus – men Focus har ikke firehjulstræk. Sammenlignet med de øvrige og ikke mindst Lancer Evolution er Ralliart en mere landevejs venlig bil. Den burde alt andet lige sælge bedre end Evolution, simpelthen fordi den bedre kan udfylde en plads i dagligdagen.

 

Da Lancer Ralliart ikke er i serieproduktion endnu, står prisen hen i det uvisse. Men Mitsubishi har et erklæret mål om at ville byde på meget bil for pengene. Lad os håbe de står ved, for det kunne gøre Ralliart til et rigtigt fint alternativ til andre hurtige mellemklassebiler.

 


Lidt teknik:


Motor og transmission:

2-liters række alumotor med turbolader og intercooler. 240 hestekræfter. 343 Nm v. 2500 omdr./min. Topfart: 220 km/t. 0-100 km/t: 7,1 sekunder. 6-trins TC-SST automatgear med dobbeltkobling og paddleshift ved rattet. To køreprogrammer: Normal og Sport. Permanent firehjulstræk m.aktivt centerdifferentiale.

 

Diverse:

Bi-Xenon forlygter med kurvelys. 18” alufælge. Recaro sportssæder. Aluminiumspedaler.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt