- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishis Revolution


Tekst: Søren Clauding – 10. maj 2008


Læs mere om teknik og køreoplevelse>>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den nye Lancer Evolution har Mitsubishi stillet skarpt på etablerede europæiske prestige modeller, men man har ikke forladt sine rødder. Det tegner godt.

 

Den nye Evolution er netop blevet præsenteret i en såkaldte pre-produktion udgave, vi har haft anledning til at prøve den og selvom en række tekniske detaljer stadig skal finpudses, afslører det første møde, at Mitsubishi med stor træfsikkerhed vil ramme sit mål, spørgsmålet er alene hvornår. Den færdige serieklare model lanceres engang til efteråret og da begynder markedsføringen for alvor – det er et projekt, der bliver spændende at følge.

 

Ny kurs.

Fabrikken lægger ikke skjul på, at konkurrencen med Subaru har været styrende for udviklingen af den hidtidige Lancer Evolution model. Det er et ikke ukendt japansk fænomen, men med de røde tal, der har præget bundlinjen hos Mitsubishi i nogle år, har man været tvunget til at ændre kurs og det er nok en god strategi.

 

Meget symptomatisk valgte Mitsubishi også at præsentere Lancer Evolution i sort (eller dark grey, som man kalder den) – ligeså symptomatisk fandt det første møde sted i tæt tåge i det ellers så sol berigede sydlige Spanien. Normalt ville bilen have været rød, den ville være blevet døbt Evo X - men retningsskiftet er nu ikke helt et skud i tågen...



BMW og Audi

Mitsubishi stiller med Lancer Evolution ind på de kunder, der alternativt ville vælge en BMW M3 eller en Audi S4. Det er hér udfordringen ligger, for hvad skal animere en inkarneret BMW køber til at anskaffe en ”japaner-bil”. Et af svarene er utvivlsomt en sofistikeret teknik.

 

Punkt ét i den nye målsætning er, at bygge en bil, hvor køreegenskaberne er centraleuropæiske. Det er lykkedes. Man er fraveget den hidtidige ukomfortable performance-undervogn og erstattet den med en vel balanceret og langt mere komfortabel undervogn, som gør bilen velegnet til en hurtig tur ned ad de tyske autobahns.

 

Samtidig – og det er måske den vigtigste del af kunststykket – er Lancer Evolution suveræn gennem kurverne. Styrepræcisionen er forbilledlig, stabiliteten unik og vejgrebet i såvel hurtige som langsomme kurveforløb så god, at den tangerer en hvilken som helst Audi eller BMW – og i øvrigt også Subaru!

 

Hjælp at hente

Kører man mere end til husbehov, bevæger man sig ud i ekstremerne, oplever man det høje tekniske niveau. Der er hjælp at hente i enhver henseende og kører man sportsligt, er man også godt klædt på.

 


Hemmeligheden ligger i den computerstyrede undervogn, hvor man for det første benytter permanent firehjulstræk. For det andet dirigeres kræfterne præcis derhen, hvor der er brug for dem, for det tredje har man foruden en manuel version med konventionel 5-trins gearkasse udviklet en dobbelt-gearkasse i stil med VW’s DSG gear. Den kan skifte gear på egen hånd og den kan betjenes vha. paddle skifte ved ratstammen, men det afgørende er naturligvis, hvordan den spiller sammen med bilens mange kræfter. Ikke mindst fordi Lancer Evolution formentlig alene kommer til Danmark med det sekventielle gear, som Mitsubishi har døbt SST. Accelerationen til 100 km/t sker på 6,3 sekunder og topfarten er 243 km/t



Helt igennem ny

Den nye Lancer Evolution er helt igennem ny. Det gælder også den 2-liters turbomotor, man finder under aluminiumsmotorhjelmen. Støbejernet i motorblokken er erstattet af aluminium – et materiale der også er benyttet til tag og forskærme. I sagens natur arbejder maskineriet helt som en moderne motor bør gøre det med godt træk over et bredt omdrejningsområde. Topeffekten er 295 hk og det maskimale drejningsmoment er 366 Nm.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt