- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Testdrive:

Ny Hyundai i30cw og meget bedre Sonata


Forårshåb hos Hyundai


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Håbet er som bekendt lysegrønt, det samme er foråret og med lanceringen af endnu et par nyheder dette forår, er den danske Hyundai sikker på, at lykken vil tilsmile det koreanske bilmærke, der blev hårdt ramt af afgiftsomlægningerne sidste år.

 

Sidste efterår introducerede Hyundai den nye i30, som godt ikke vare mere ny end at datterselskabet Kia allerede samme forår havde været ude med deres variant af eksakt samme bil – Kia cee’d. Teknisk er de ens og visuelt ret forskellige, men med Kia’s enestående 7-års garanti var det en hård nød for Hyundai i Danmark at knække.

 

Det går imidlertid udmærket, melder Hyundai importøren. Med en pris på i30, der er lavere end for den tilsvarende cee’d og stadig en respektabel garanti på 3 år (ubegrænset km) og 10 år imod rust gennemtæring, skal der mere til at skræmme svorne Hyundai købere. Derfor er man fortrøstningsfuld nu, hvor man introducerer stationcarudgaven af i30, døbt ”cw” (cross-over wagon).

 

Der er også hér tale om en ”teknisk kopi” af cee’d (SW), men den er en bil, der har sit eget visuelle udtryk, ret forskelligt fra cee’d og som nok skal finde sin helt egen kundegruppe, præcis som tilfældet har været hos andre bilfabrikker, der også krydser teknik – f.eks. Volkswagen/Audi/Seat/Skoda eller på tværs af koncernerne som Toyota/PSA (Peugeot og Citroën).

 

”i30 cw” udmærker sig først og fremmest ved et lidt mere afdæmpet og roligt udseende. Det harmonerer udmærket med den omstændighed, at Hyundai som den eneste af de to halvsøstre, har en 90-hestes diesel på programmet. Men man kan få mere spræl derude fortil – for Hyundai har snuppet den hidtidige 140 hestes diesel fra den store Sonata og inkluderet den i i30 programmet og så går det noget stærkere.

 

Med udgangspunkt i maskinkraften er Sonata den mest spændende af de to nyheder. Hyundai taler selv om et facelift, men det er et dybdegående facelift, for selvom den udefra ligner den hidtidige model, så opleves den meget anderledes. Samtlige motorvarianter kører længere på literen, yder flere hestekræfter og slipper mindre CO2 ud i atmosfæren – til trods for at der grundliggende er tale om samme maskiner. Det må kaldes optimering i praksis.

 

Visuelt er front- og agterparti strammet op og det samme har man gjort med undervognen. Den hidtidige model var temmelig blødt affjedret, det er komfortabelt på meget plan asfalt, men sjovt nok ikke særlig rart på ujævn vej, fordi det efterlader nogle gyngende bevægelser, der for det første ikke gør det ret morsomt at styre bilen, for det andet skaber en disharmoni som alle kan fornemme, uanset hvor i bilen man sidder.

 

Opstramningen af undervognen er sket med stor fornemmelse for den europæiske ”kultur” og ikke mindst det europæiske vejnet. Desuden er opstramningen individuelt tilpasset den enkelte motorvariant og resultatet er slående: Nu er det føreren, der styrer bilen, og ikke omvendt. Det er virkelig en ændring, som måske i teknisk forstand ikke er særlig stor, men som føles stor i kraft af større stabilitet, bedre styresikkerhed og en langt højere grad af køredynamik. Uden at komforten har lidt deraf. Det er godt gået!

 

Desuden er Sonata nu udstyret med et nyt og tidssvarende instrumentbord, som understreger en klasse, der ligger højere end prisen på bilen. For trods opgraderingen er prisen holdt i ave. Den nye generation er 18.000 kroner dyrere end den hidtidige – men de penge er hurtigt tjent ind i form af bedre brændstoføkonomi og lavere ejerafgifter.

Hyundai i30cw:


 

 


Hyundai Sonata:


 

 


 

Hurtige data på de nye Hyundai:

i30cw:

3 motorvarianter (alle diesel): 1,6 (90hk). 1,6 (115hk). 2,0 (140hk). Billigste variant: kr. 215.000. Bagagerumskapacitet: 415/1395 liter. ESP. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart førersæde og rat.

 

Sonata:

3 motorvarianter: 2,0 benzin (164hk). 3,3 benzin (250hk). 2,0 Diesel (150 hk). Billigste variant: kr. 255.000. Bagagerumskapacitet: 523 liter. ESP. 6 airbags. Aircondition. Fjernbetjent centrallås med alarm.

 

Begge modeller:

3 års garanti (ubegrænset km). 10 års garanti mod rustgennemtæring. Introduktion: 5. april.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt