- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Testdrive: Ny Hyundai mini:

Frisk lille i10


Tekst: Søren Clauding – april 2008

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I bund og grund er den en Kia Picanto. Men det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det, for den nye Hyundai i10, der introduceres i Danmark lige nu, ser helt anderledes ud. Den har helt sit eget udtryk og er iøvrigt designet i Europa, men i teknisk forstand er de to biler ens.

 

Sådan er det jo hos mange bilfabrikker og det er der ingen grund til at dyrke nærmere. Især ikke fordi Hyundai lader i10 glide naturligt ind i modelsortimentet som erstatning for den noget mindre Hyundai Atos. I sammenligning med Atos, er der en verden til forskel.

 

I Hyundai i10 har man fremfor alt plads over skuldrene. Og benplads. I hvert fald ved forsædet. På bagsædet er pladsen beskeden, men det er nu meget naturligt i en lille bil. De 220 liter, som bagagerummet kan indeholde, er ikke i sig selv så meget – men sammenlignet med andre småbiler er det ret udmærket.


 


Køreegenskaberne er ok af en lille bil at være. Den er forholdsvis stram i affjedringen, hvilket ikke gør den meget komfortabel men til gengæld mere præcis og sikker at styre, både gennem kurverne og ved høj fart. En del af hemmeligheden bag styreegenskaberne er også den ret lange akselafstand. Populært sagt har i10 et hjul i hvert hjørne.

 

Prismæssigt begynder man ved 100.000 kroner. Det er benzinmodellen, udstyret med en 1,1 liters maskine på 66 hestekræfter, som dels bruger så lidt benzin (20 km/l – CO2 udledning er 119 g/km), at brændstofbudgettet automatisk bliver


beskedent og samtidig så lidt, at man slipper med 520 kroner i årlig ejerafgift. Det gør Hyundai i10 til en rigtig billig bil. I hvert fald med benzinmotor. Sidst i 2008 kommer der en ny 1,2 liters benzin’er på programmet. Den yder 75 hestekræfter, men dens forbrugsdata er endnu ikke oplyst.

 

I10 kan også leveres med en 75-hestes dieselmotor. Det giver bedre fartpræstationer og man kan desuden køre 23,3 km pr. liter. Man skal imidlertid af med 1960 kroner om året i afgift og bilen koster 25.000 kroner mere end benzinversionen – men så følger der også ESP med i købet. Det er måske den vigtigste fordel, for på nuværende tidspunkt kan man slet ikke købe en benzin i10’er med ESP. Det er et klart minus.

 

Udstyrsniveauet afhænger af modelvariant. I10 leveres i "Classic" eller "Comfort". Classic har bl.a. el-sideruder for, Isofix beslag, 5 højdejusterbare nakkestøtter, højdejusterbart rat, splitbagsæde og tonede ruder som standard. For 10.000 kroner oveni får man bl.a. el-betjente sidespejle, el-sideruder også ved bagsædet, fjernbetjent cenrallås, skuffe under passagersædet og bagrudevisker/vasker.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt