- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Testdrive: Honda Jazz

Fleksibel køreglæde


Tekst: Søren Clauding – 31. oktober 2008

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda Jazz er blevet utrolig godt modtaget – endnu inden den er kommet på markedet i Danmark. En gruppe af vores udmærkede kolleger har kåret Jazz til ”Årets Bil” og det valg var ikke helt ved siden af: der er nemlig tale om en bil, der både er yderst fleksibel, som kører godt og ikke mindst ser ret godt ud. Herefter er det op til kunderne at dømme mål.

 

Største minus er det signal, basisprisen sender. 170.000 kroner for en bil med 1,2 liters motor lyder som mange penge. Men går man udstyrslisten efter i sømmene og desuden konstaterer, at den beskedne maskine i kraft af høj teknologi kan frembringe op til 90 hestekræfter, skifter signalet farve fra gult til grønt.

 

Økonomisk

Den lille maskine kan nemlig drive Honda Jazz fremad – ikke mindre end 18,9 kilometer på en liter BENZIN (der er ikke planer om en dieselversion men måske en hybrid). Det er godt gået, fordi det både giver en favorabel ejerafgift og er skånsom ved brændstofkonto’en – samtidig med at Jazz’ens egentlig ikke mangler power. 0-100 km/t på 12,6 sekunder er helt OK, hvis ikke det havde været for de meget fine køreegenskaber.

 

Den første køreoplevelse af Honda Jazz vidner om en utrolig vel afstemt undervogn. På den ene side mere komfortabel, soft om man vil, end typiske europæiske konkurrenter. På den anden side så velfungerende, at kurvestabilitet, manglen på sidevindsfølsomhed og styrepræcision understreger at Honda tager begrebet køreglæde alvorligt. Den kører ganske enkelt så godt, at man har lyst til flere hestekræfter.

 

1000 kroner pr. hk oveni

Det er der så råd for. 10.000 kroner oveni prisen giver en forøget slagvolumen til i alt 1,4 liter, i tilgift 10 hestekræfter, mere komfortudstyr og en brændstoføkonomi på stort set samme niveau som 1,2’eren. Vi har ikke endnu prøvet 1,4’eren, men den er formentlig den version, alle købere vil falde for.

 

Og så var der fleksibiliteten. Honda Jazz er ny på det danske marked og selvom den er større end de oprindelige Civic’er, er den en lille bil. Små bilers største svaghed er rummeligheden og pladsudnyttelsen. Men ikke i Jazz: indenfor en længde på blot 3,9 liter finder man 337 liter bagagerumsplads, respektabel benplads på bagsædet og en enestående fleksibilitet, som kun findes magen til i Honda Civic!

 

Fuld højde foran bagsæderne

Bagsædets forkant hviler på en bøjle. Med et snuptag kan siddefladen vippes op og så er der plads til bagagei bilens fulde højde. Når sædet bruges til at sidde på, er der god plads under det til store fødder eller småting, man skal bruge undervejs. Skal bagagerummet udvides, lægges bagsæderyglænene ned på traditionel vis, men samtidig forskydes siddefladen ned mod vognbunden og efterlader et stort set plant bagagerumsgulv samt et rumfang på 883 liter.Desuden er åbningen under

 


 den tophængslede bagklap så stor, at en barnevogn mere eller mindre kan køre derind selv. Under bagagerumsgulvet er der desuden plads til et nødreservehjul (ekstraudstyr).

 

Karakterfuldt interiør

Sidste men ikke mindst: Designet er udvendigt OK, frontruden er skubbet lidt langt fra, men med et hjul i hvert hjørne er det formentlig den optimale løsning. I kabinen til gengæld: Foruden det funktionelle har Honda skabt et kabinedesign helt i tråd med den linje, som blev lagt med Civic: Elegant, futurisk og anderledes – utroligt at funktionelle egenskaber kan designes på den måde. Det er karakterfuldt og hvis ikke de udvendige linjer trigger alle, vil de fleste, der er bare en lille smule med på noderne forfalde til interiørdesignet.

 

Sidst i november begynder markedsføringen af Honda Jazz i Danmark.


 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt