- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Ford Ka

Fords nye tøsebil


Tekst: Søren Clauding – november 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er man en tøs på 25, sidder den lige i øjet. Men alle vi andre kan nu også godt få glæde af Fords nye mini, Ford Ka. Udviklet på basis af Fiat 500 er der garanti for sund fornuft og trendy løsninger. Tilpasset Fords opfattelse af køredynamik og visuelt udtryk, går ingen inkarneret Ford køber galt i byen og det er ikke uden betydning.

 

Ford har nemlig konstateret, at den mest loyale kundegruppe netop er ejerne af den hidtidige Ford Ka. Og i en verden, hvor en Ka udfylder en helt anden rolle end da den første generation blev lanceret for 12 år siden – i dag udfylder den præcis den andel af markedet for miljørigtige småbiler, som Ford i kraft størrelse og traditioner næsten har krav på – bliver Ford Ka en vigtig faktor i forsøget på at styrke Fords på det seneste noget skrantende økonomi.

 

Til glæde for alle parter

Derfor er der på mange måder sund fornuft i at udvikle den nye generation Ka i samarbejde med Fiat. Fiat er eksperter i småbiler og med teknisk platform fra Fiat 500/Panda og motorer, der passer til de små, behøver Ford ikke opfinde den dybe tallerken en gang til. Det sparer penge for Ford og sikrer køberne et godt produkt.

 

Den første Ka var skelsættende i sit design. Det er den nye ikke. Den er ikke banebrydende, den er ikke trendsætter. Og alligevel har Ford fået skabt en funky lille bil, en bil der passer perfekt til unge mennesker, for hvem alufælge og racing-look er ligegyldig, for hvem farver og udstråling spiller en afgørende rolle. Med al respekt for drengerøvene: Ford Ka er til piger og de drenge, der er til skæg og ballade i stedet for potens og egorace.

 

Standard er bedst

Sjovt nok viser de første prøvekørsler af den lille bil i Ibiza’s snoede bjerglandskab også, at fravælger man 16” alufælge og lavprofildæk til fordel for standardmodellens 14” fælge og noget mere eftergivende dækmontering (som i øvrigt stammer fra den nye Fiesta), får man en langt mere harmonisk bil.


Standard 14" fælgene er bedst

 

Forstærket krængningsstabilisator på forakslen sikrer Ford køredynamikken


Grunden er, at Ford i et forsøg på at tilføre Ka en køredynamik, som man genkender fra de større Ford modeller, har forstærket krængningsstabilisatoren fortil, svækket affjedringen, monteret en krængningsstabilisator også på bagakslen og derved opnået en bil, som ikke er særlig komfortabel ved lav fart på ujævn asfalt – hvis den vel at mærke er påmonteret de kontante 16” hjul. På 14” hjul et tingene imidlertid perfekte og samtidig er støjniveauet fra forplantninger i hjulophængene væsentlig lavere.

 

Benzinbilen vinder

Af samme årsag er versionen med benzinmotor også den store vinder i konkurrencen mellem diesel og benzin. Ford lancerer Ka med hhv. en 1,2 liters 69-hestes benzinmotor og en 65 hestes multi-jet diesel. Dieseludgaven er over 100 kg tungere end benzinversionen. Derfor har man måtte stramme affjedringen op – dels for at kunne håndtere den øgede belastning, men ligeså meget for at stabilisere vægtbalancen i bilen. Resultatet er ikke nær så overbevisende som den harmoniske oplevelse, benzinbilen efterlader.


Benzinmotoren

 

Dieselmotoren

 

Er man en tøs på 25...


Med dieselpriser på niveau med benzinprisen og ikke den helt store forskel i forbrugstallene – og slet ingen forskel på fart præstationerne – er der ikke meget, der taler til dieselmotorens fordel. Også støj- og vibrationsniveau er til benzinmotorens fordel.

 

Attraktiv pris

Den vigtigste købsfaktor kan imidlertid godt gå hen at blive prisen. Den billigste udgave (Ambiente) vil kunne købes for blot 110.000 kroner, når den nye Ka lanceres i Danmark midt i februar 2009. Det er en meget stærk pris, især fordi Ka ikke bare er smart at se på, men også ret funktionel. Desuden er udstyrsniveauet OK.

 

Pladsforholdene i kabinen er overraskende gode. Med en længde på bare 3,6 meter er Ka ikke helt så kompakt som Toyota Aygo og Kia Picanto. men fordi benpladsen foran højre forsæde er unik, kan man også få plads til en langbenet passager på bagsædet. Så længe ikke alle fire-fem personer i bilen har lange ben, kan man let finde en kombination, der passer.

 

En dør i hver side

Et minus er indstigningsforholdene til bagsædet. Ka leveres kun med én dør i hver side. Det er OK, hvis man er 25 eller derunder. Men er man en tøs på 45+ er det bedst, hvis det fortrinsvis er børnebørnene, der skal ind på bagsædet…



Det funky ydre er genspejlet i kabinen. Ford tilbyder en række designpakker udvendigt som indvendigt, der gør det muligt at skabe et udtryk efter eget ønske. Men pas på med reflekserne. Store kontraster i interiøret giver uhyggelig mange reflekser, som forstyrrer udsynet.



Bemærkelsesværdigt er det, at selv basis versionen har ESP og 4 airbags, centrallås. Køber man diesel skal man til gengæld betale 10.000 kroner for dieselpartikelfilter. Det er ikke udpræget miljørigtig tankegang.

 


Vigtige data:


Motorer:

1,2 liters benzin:

69 hk/5500 omdr./min. 102 Nm/3000 omdr./min, 0-100 km/t: 13,1 sek. Topfart: 159 km/t. Benzinøkonomi: 19,6 km/l. CO2: 119 g/km.

1,3 liters diesel:

75 hk/4000 omdr./min. 145 Nm/1500-3500 omdr./min, 0-100 km/t: 13,1 sek. Topfart: 161 km/t. Brændstoføkonomi: 23,8 km/l. CO2: 112 g/km.

 

Længde: 3,62 m.

Bagagekapacitet: 224/747 liter.

 

Vægt:

Benzin-versionen: 940 kg

Diesel-versionen: 1055 kg

 

Priser:

Ambiente:

1,2: kr. 109.500

1,3: kr. 130.500

 

Titanium:

1,2: kr. 129.500

1,3: kr. 150.500


Introduktion i Danmark: Februar 2009



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt