- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First European Testdrive:

Nye toner fra Subaru


Tekst: Søren Clauding – 3. september 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru skal være en bil for alle. Med en årlig produktion på 800.000 biler (det samme som Volvo og Saab tilsammen) øjner man potentialet og hvem vil ikke gerne sælge flere biler, hvis man kan…

 

Første skridt i den retning er Subaru Impreza. En helt ny Impreza, som så dagens lys engang i juni, en bil, som man så småt er begyndt at sælge i Japan og som officielt har Europa premiere på Frankfurt Motorshow i den kommende uge.

 

Forpremiere for danskere

Den progressive importør af Subaru biler til bl.a. Danmark – International Motors – har imidlertid brudt den gængse vane med først at præsentere bilerne for et udpluk af den europæiske motorpresse (noget, der vil ske efter IAA i Frankfurt) og har allerede nu givet os mulighed for at stifte bekendtskab med bilen: En unik anledning til at få indblik i, hvad man hos Subaru mener med ”bil for alle”.

 

Den hidtidige Subaru Impreza har opnået kult status, ikke mindst på grund af den store succes i Rally-VM, hvor nordmanden Petter Solberg så sent som i 2003 vandt Verdensmesterskabet. Men kult-status sælger ikke mange biler. Det gør praktiske funktionelle egenskaber, moderne moderat design, god kørekomfort og fornuftig prissætning.

 

Dyderne bevares

Alle de krav lever den nye Impreza op til – og da man samtidig har bevaret Subarus dyder i form af det symmetriske firehjulstræk og den flade vibrationssvage boxermotor har man et glimrende udgangspunkt for den nye strategi.

 

Basalt set er den helt nye Subaru Impreza på størrelse med Ford Focus. Den er helt ny og har intet til fælles med forgængeren. Til gengæld deler den teknik med Subaru Legacy – som er en større bil – og derved har Subaru kunne skabe større rummelighed og endnu mere stabile køreegenskaber.

 

Et hjul i hvert hjørne

Impreza er populært sagt en bil med et hjul i hvert hjørne. Derved er der blevet rigtig god plads på bagsædet og moderat men acceptabel plads i bagagerummet. Tophængslet bagklap er en anden nyhed i en Impreza og forklaringen på den moderate bagagerumsplads findes ikke alene i, at firehjulstræk fylder mere end træk på forhjulene men også, at man har valgt at benytte dobbelt wishbone baghjulsophæng, som fylder lidt mere men kvitterer med fremragende køreegenskaber.

 


Med det høje bagparti og den lave front bibeholder man en del af den sportslige attitude.


 

Præsentationen fandt sted nord for Stockholm – et område, der er kendetegnet ved fine snoede skovveje. Hér fik Impreza’en lov til at vise sin formåen og den bestod med glans: En meget fin bil, med meget fint vejgreb – også når man presser den ud over hvad den nye brede målgruppe må formodes at have behov for. Og samtidig med god kørekomfort.

 

På minussiden tæller – i hvert fald efter det første køreindtryk – en ikke udpræget lydsvag motorgang og et benzinforbrug, der er over gennemsnittet.

 

Den billigste Subaru Impreza vil koste godt 311.000 kroner, når bilen lander i Danmark i begyndelsen af oktober


Bagsædeplads er en ny ting i en Subaru Impreza.

 

Læderrat med ratbetjent audio og cruise control er standard.

Subaru Impreza er helt igennem ny, for nu appellerer fabrikken til en bredere målgruppe.

 

Alufælge og metallak er standard ligesom en lang række af det udstyr man hos konkurrenterne betaler ekstra for.


 

2-liters boxer

Maskineriet er en 2-liters boxer. Den præsterer 150 hestekræfter og kører omkring 11 km/l. Motoren fornemmes ikke så overbevisende, men stopuret taler sig eget sprog: 0-100 km/t på 9,6 sekunder og en topfart på små 200 km/t. Fordelen ved en boxermotor, hvor cylindrene er placeret modsat hinanden, er den lave konstruktion, som giver lavt tyngdepunkt. Det er med til at optimere køreegenskaberne, fordi et lavt tyngdepunkt giver mindre krængning og derfor behøver man ikke stramme bilens undervogn så hårdt op for at den skal være hurtig i kurverne.


Motorrummet ser anderledes ud end i andre biler: Boxermotoren kan monteres lavt og bidrager til det gode vejgreb.


 

 (allerede!). Med i prisen følger foruden det symmetriske firehjulstræk (som netop i kraft af at det er symmetrisk også bidrager til kørestabiliteten på tør vej) et righoldigt udstyr, bl.a. reduktionsgear (som groft set halverer gear-udvekslingen og giver ekstra fine trækegenskaber i fedtet føre), hillstart assistent (som lige holder bremsen nede et sekund eller to, når man skal sætte i gang på en bakke), ESP, Xenon forlygter, Isofix beslag, seks airbags og ikke mindst metallak, som man hos andre skal betale ekstra for.

 

Men detaljer som antenne i bagruden, cruise control, multijusterbart læderrat, sædevarme og alufælge hører også til standardudstyret. Resultatet er, at man for prisen stort set ikke behøver at tænke på ekstra udstyre, for der er ikke meget, man kan tilkøbe.

 

Varianter på vej

Subaru Impreza kommer i første omgang til Danmark i 2-liters udgaven, men følges siden op af en 105-hestes 1,6’er som der næppe er meget spræl i. Også en dieselversion er på vej samt en sportsversion med over 300 hestekræfter. Desuden har Subaru i Danmark tænkt sig at lancere Impreza på gule nummerplader. Det sparer man som køber rundt regnet 100.000 kroner ved – en besparelse, som sætter gang i tankegangen: I stedet for at købe en Impreza med fire siddepladser da at købe en Impreza Van plus en ekstra lille bil med fire siddepladser og det kunne jo meget vel være Subaru Josty, som lanceres herhjemme på nogenlunde samme tidspunkt som Impreza!


Bagagerummet er ikke stort, men bilen kvitterer med fremragende køreegenskaber og det eminente symmetriske firehjulstræk.

 

Diodebaglygter og et frækt bagparti er med til at give Impreza karakter.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt