- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Range Rover Sport TDV8:

Kræfter og funktion i skøn forening


Tekst: Søren Clauding - marts 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seneste nyt fra Land Rover er Range Rover Sport – udstyret med den kraftfulde TDV8 motor, som man allerede i efteråret introducerede i fabrikkens topmodel, Range Rover (læs hér>>>).

 

Når de to biler ikke fik glæde af den kraftfulde dieselmotor på samme tidspunkt, er det fordi de to biler trods navne lighed er væsensforskellige. Ikke bare visuelt, men i undervognens opbygning. I bund og grund er Range Rover Sport en Land Rover Discovery – men netop fordi den store motor også skulle ned i motorrummet på Range Rover Sport, har man lånt visse elementer fra Range Rover og dermed optimeret Sport’ens effektivitet.

 

Range Rover Sport er født med fabrikkens avancerede Terrain Responce System, hvor undervognen elektronisk ændrer karakter afhængig af det terræn, der skal forceres. I Danmark vil en off-road’er imidlertid primært befinde sig på plan landevej og derfor er køreegenskaberne på tør asfalt også af stor betydning.

 

Til formålet har Land Rover udstyret Range Rover Sport TDV8 med en dynamisk krængningsstabilisator i stedet for den traditionelle mekaniske. I Sport’en er der tale om en elektronisk hydraulisk krængningsstabilisator, der til stadighed tilpasser sig kørselsforholdene. Når bilen krænger mere end 11 grader træder den ud af

 


Den store hjulvandring styres effektivt af Range Roverens elektroniske systemer.

 

 

Ved en hældning på over 11 procent låses den dynamiske krængningsstabilisator fast.

 

Adm. Dir. Per temmesen, Land Rover Danmark.


 

funktion, men i alle andre situationer tillader krængningsstabilisatoren den nødvendige hjulvandring – eller mangel på samme – som optimerer køreegenskaberne på plan asfalt såvel som i rigtig kuperet terræn.

 

Kombinationen med den kraftfulde motor og et særdeles effektivt og velfungerende automatgear – plus det, som Land Rover kalder ”Positive Torque” – gør terrænkørsel såvel som landevejskørsel let og bekvemt. Systemet giver en slags mellem gas, når der skiftes gear. Derved bliver gearskiftet præcist og som en bi effekt slipper man for den karakteristiske diesel tikken. Samtidig er TDV8 motoren er af de mest lydløse dieselmotorer på markedet. Det er også med til at placere Range Rover Sport i en klasse for sig.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Det kommer prisen også til at være. Især efter en justering af afgiftsreglerne fra politisk hånd. Derfor skal følgende listepris for den billigste version tages med forbehold: Range Rover Sport TDV8 Van: 451.360 excl. moms.

 

Til gengæld ligger prisen for den billigste version på hvide plader fast: 1,3 millioner kroner.


Range Rover Sport TDV8, præstationer:

Effekt: 272 hk

Maks moment: 640 Nm

0-100 km/t på 9,2 sekunderTophastighed: 209 km/t (elektronisk reguleret)

Brændstoføkonomi: 9 km/


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt