- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:

Mitsubishi Lancer Sports Sedan

”Mitsubishi goes global”


Tekst: Søren Clauding – 13. november 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitsubishi har ændret strategi. Fra at fokusere regionalt, satser man nu globalt. Det var et af flere budskaber i forbindelse med de første testkørsler af den helt nye Mitsubishi Lancer Sports Sedan – en bil, der kan ventes på de danske landeveje i marts næste år.

 

Den nye Lancer hviler på Mitsubishis glorværdige historie, ikke mindst med en del af rødderne dybt begravet i motorsport. En Lancer skal vælges med følelserne – derfor skal den have en sjæl i sig selv og ikke alene forsøge at dække behovene hos et regionalt defineret publikum, som man forsøgte med Carisma og den sidste generation Lancer. Begge modeller kalder Mitsubishis europæiske PR-chef Daniel Nacass rask væk for ”kedelige”. En flot, men også nødvendig erkendelse, hvis man vil gå nye veje.

 

Sund fornuft

Det hænger også godt sammen økonomisk. For de regionale modeller krævede deres egen tekniske platform og det var kostbart. Med Lancer kan man nøjes med en enkelt platform og med tilpas fleksibilitet indbygget i tankegangen bag den enkelte model, vil der kunne udvikles ikke bare én, men en stribe varianter baseret på det såkaldte globale koncept. Virksomt – hvilket for længst er vel dokumenteret af en række af Mitsubishis konkurrenter.

 

Spørgsmålet er, om Mitsubishi skyder over målet. For Mitsubishi sammenligner gerne den nye Lancer med biler som Alfa Romeo, Subaru og Volvo. Man kategoriserer den i hvert fald sammen med dem. Omvendt er man ikke urealistisk – hvilket formentlig er årsagen til, at det f.eks. forventes, at Mitsubishi kan tilbyde den nye Lancer Sports Sedan til den danske importør, så basisprisen formentlig lander på omkring 240.000 kroner for 1,8 benzinudgaven med det såkaldte ”Invite” udstyr. Bliver det tilfældet, vil bankkontoen få lov til at underbygge følelserne i bilvalget og så er det svært at forestille sig, at der ikke vil blive købt biler – mange biler endda.

 

Positiv oplevelse

Oplevelsen af den nye Lancer Sports Sedan er nemlig yderst positiv. Største minus er det begrænsede modeludvalg. Der gøres der noget ved senere – først med et par racer-versioner med masser af hestekræfter til at underbygge – eller måske udbygge – Lancerens sportslige basis. Senere med en hatchback – hvorimod man ikke har planer om at bygge en stationcar. Sjovt nok, for netop Lancer Wagon er den eneste tiloversblevne Lancer-variant, efterhånden som den hidtidige model over de senere år er gledet ud af markedet.

 

Forklaringer er bl.a., at Mitsubishi gerne opfatter Outlander modellen som fabrikkens bud på en mellemklasse stationcar. Det er den vel ret beset også, sådan da.

 

En bil, der sælges på følelser, skal både se godt ud og køre godt. Visuelt ligner Mitsubishi Lancer igen en Mitsubishi. Det haj-formede frontparti er unikt og giver bilen karakter og selvom sedan-formen er konventionel, vil den nok appellere til mange købere – ikke mindst fordi prisen som nævnt også spiller med.


”Haj-fronten” er nu igen blevet Mitsubishis kendetegn.


 

Fine køreegenskaber

Kører godt gør den. Lancers køreegenskaber, identificeret over nogle hundrede kilometer på øen med de 100.000 sving (Sardinien), er helt på højde med de sportslige kolleger i samme kategori. Den er stabil ved høj fart, nem omkring hjørnerne ved lav fart, sporsikker, letkørt og ikke mindst ret underholdende. Vil man have den ultimative køreoplevelse, vælger man ”Instyle” varianten, som bl.a. har 18” alufælge og ekstra afstivning imellem støddæmpertårnene i motorrummet. Det indebærer, at karrosseriet ikke styrer med og dermed er resten overladt til føreren. På almindelig dansk kaldes det ”køreglæde”.


En kraftig afstivning af støddæmpertårnene - røret, der går diagonalt i billedet - er med til at optimere køreegenskaberne.


For alle de tre mulige udstyrsvarianter gælder, at undervognen er velafstemt og affjedringskomforten typisk japansk, dvs. ikke så hård som tyske bilproducenter har for vane og samtidig så stram, at man ikke mister fornemmelsen af underlaget. Det er optimalt.

 

Benzinmotoren er bedst

Mitsubishi leverer Lancer Sport Sedan med tre alternative motorer: en lidt svag 109-hestes 1,5’er, som næppe lanceres i Danmark, en yderst velkørende, trækkraftig 1,8-liters benzinmotor, der præsterer 143 hestekræfter og afgjort er den bedste i trekløveret samt en 2-liters common-rail diesel baseret på VW teknik. Sidstnævnte er trækvillig fra meget lave omdrejninger, rimelig smidig men også ret støjende. 1,8’eren er ikke blot en fornøjelse, den er også bemærkelsesværdig benzinøkonomisk – 13 km/l – sammenlignet med dieselens kun 16,4 km/l.


1,8-liters benzinmotoren er klart den bedste i trekløveret.

Som sedan er Lancerens udseende ret konventionelt, men det skjuler ægte køreglæde.

 

Førerpladsen er overskuelig og alt er let tilgængeligt. Rattet kan imidlertid kun justeres i højden.

 

Bagagerummet er ikke overvældende, men det er regulært og domineres i de dyrere udstyrsvarianter af en stor subwoofer.


 

Og udstyret: Næsten overdådigt: ESP, antispind, 7 airbags (man forventer fem stjerner i EuroNCAP), fuldautomatisk klimaanlæg, 16” alufælge, el-ruder både for og bag, el-sidespejle, sædevarme, forlygtespulere, læderrat og fartpilot er blot et lille udvalg af udstyret i basisudgaven ”Invite”. Ønsker man mere udstyr inkluderer mulighederne bl.a. nøgleløs funktion, audiosystem med subwoofer indbygget i bagagerummet og Bi-Xenon forlygter med kurvelys. Minus: Tjah: Rattet kan ikke justeres i længde retningen, bagagepladsen er OK, men ikke overdådig og det er egentlig også det…

 


Modelnavn:

Mitsubishi Lancer Sport Sedan

Introduktion i Danmark

Marts 2008

Forventet basispris “Invite”

Ca. Kr. 240.000

Motor og transmission 1,8:

4 cyl.1,8 l. Benzin, 143 hk, 178 Nm/ 4250 omdr./ min. 5 gear

Motor og transmission 2,0

4 cyl. 2,0 l, common-rail turbodiesel. 140 hk/ 310 Nm/ 1750 omdr./ min. 6 gear

Præstationer 1,8: 0-100 km/t/ topfart/ benzinøk:

9,8 sek/204 km/t/13,0 km/l

Præstationer 2,0: 0-100 km/t/ topfart/ benzinøk:

9,6 sek/ 207 km/t/16,4 km/l

Længde:

4,57 m

Diverse (Invite udstyrs varianten):

ESP. Antispind. Bremseassistent. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-ruder for og bag. Klimaanlæg. Højdejusterbart læderrat. Sædevarme. Cruise control. El-sidespejle med varme. Sædevarme. Forlygtespulere. 3 års garanti uanset kilometerantal.

Senere i 2008 introduceres modelvarianterne 2,0 Ralliart (med 2-liters turbomotor, der yder 240 hk) og 2,0 Evolution X (10) med 295-hestes 2-liters turbomotor. I september 2008 introduceres Lancer Sportsback – som Lancer Sports Sedan, blot med tophængslet bagklap.


2-liters dieselmotoren er baseret på VW teknik, den trækker godt, er civiliseret, men støjer mere end gennemsnittet.

 

1,5 liters benzinmotoren er for svag og markedsføres næppe i Danmark.

 

Mitsubishi Lancer Sports Sedan skal sælges på følelser – men holder introduktionsprisen på 240.000 kroner for basismodellen med 1,8 liters motoren, vil prisen også være en væsentlig købsfaktor. Den er et rigtig godt køb til den pris, hvis køreglæde sættes højt.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt