- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ford Flexifuel:

Flexible muligheder


Tekst: Søren Clauding - april 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Debatten om miljøforurening fra biler tager til. Samtidig begynder de politiske overvejelser: Hvordan kan man samtidig med at forureningen reduceres opnå større uafhængighed af brændstofleverandørerne.

 

Det er da også udmærket, men hvad gør man så som bilkøber?

 

Tjah, det kan være vanskeligt at sikre sig imod afgiftsnedsættelser. Køber man en miljørigtig bil, kan det være, at når politikerne har fået tænkt over tingene, vil man indenfor en overskuelig fremtid kunne købe samme bil til en lavere pris. Tab af penge, tab af værdi, surt, men vanskeligt at gardere sig imod.

 

Men i teknisk forstand kan man allerede nu tænke langsigtet. Ford har nemlig introduceret tre modeller med såkaldt Flexifuel motorer. Det handler om Focus 5-dørs, Focus Stationcar og C-Max. De tilbydes med en motor, der både kan køre på benzin og på biologisk fremstillet etanol.

 

Oven i købet kan motoren også køre på en blanding af de to brændstoftyper. I Sverige er man langt på dette område og hér kan man allerede nu købe etanol baseret brændstof, men i Danmark kan det ikke købes – endnu i hvert fald. Men der er en vis sandsynlighed for, at det også vil blive indført herhjemme indenfor en overskuelig fremtid.

 

Etanol belaster motoren på en anden måde end benzin. Benzin har en smørende effekt, som etanol savner. Derfor skal motoren konstrueres til at kunne modstå den ringere smøring. Det er i sig selv et mindre problem, som motorproducenterne for længst har løst.

 

Men for at en moderne bilmotor kan udnytte brændstoffet optimalt, kræver det, at motoren er indstillet til den brændstoftype, man fylder i tanken. Det er jo sandt at sige ikke særlig optimalt for brugeren, at skulle ændre på motorindstillingen hele tiden. Og sæt nu han husker forkert…og hvad nu, hvis der er lidt af hvert i tanken???

 

Derfor har Ford udviklet et system, hvor en særlig måler simpelthen registrerer hvilken type brændstof, der er i tanken. Måleren registrerer desuden blandingsforholdet, hvis der er lidt af hvert i. Resultatet af målingen styrer elektronisk indstillingen af motoren og så har man pludselig en bil, hvor det som bruger er lige meget hvad, der hældes i – så længe det blot er benzin eller etanol.


Ford Focus med Flexifuel motor kører fuldstændig som en Focus med traditionel benzinmotor.

 

Benzinøkonomien er slet ikke dårlig på en Flexifuel 1,8er.


 

Men hvorfor nu købe en bil, der kan køre på etanol, når det kun kan købes i Sverige og visse andre europæiske lande?

Det handler alene om fremtidssikring. I de nævnte tre Ford biler er motoren en 1,8 liters ”Flexifuel” maskine og prismæssigt er bilerne indplaceret mellem 1,6 og 2-liters varianterne, så det koster hverken mere eller mindre at købe en Flexifuel bil. Den koster præcis hvad en traditionel benzin-model normalt ville koste.

 

Vi har prøvet en Focus Stationcar med Flexifuel motor. Ikke så meget for at afprøve, om den kan håndtere etanol og benzin/etanol blandingen, men simpelthen for at fastslå, om den kører på benzin som en hvilken som helst anden benzinbil ville gøre det. Hvis det er tilfældet, vil motorkonstruktionen blot være en ekstra fordel, som man kan udnytte, når muligheden måtte være der.

 

Konklusionen er ganske enkel: Vi var brutale ved motoren, forsøgte at fremprovokere en negativ reaktion. Men den stod distancen fuldstændig. Og med en vis forventning til, at den også vil gøre det, når den har kørt 100.000 eller 200.000 kilometer, skulle der ikke være det mindste i vejen for at man købte en Flexifuel bil.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt