- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


VW Eos: Eksotisk "3-i-én" bil


Tekst: Søren Clauding - 22. maj 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det eksotiske navn "Eos" stammer fra den græske mytologi - "Morgenrødens gudinde", Hos Volkswagen står Eos endvidere for forførende køredynamik. De første eksemplarer er netop "landet" i Danmark og midt i juni kan man se den mytiske bil hos de danske forhandlere.

 

Der er tale om en ret usædvanlig bil. En slags "3-i-én" mellemklasse bil med plads til fire voksne personer. Det er ikke traditionelle multifunktioner, det handler om, men funktioner, der direkte kan forbindes til køreoplevelsen.

 

Det usædvanlige ligger i et avanceret såkaldt CSC-tag. Bogstaverne står for Coupé, Sun og Cabriolet og de siger næsten det hele: Der er tale om et foldetag. Men - og det er den stor forskel - når taget er lukket, disponerer man endvidere over et "skyde/vippe" tag.

 

Det er en konstruktion, VW er først med - men næppe sidst, fordi de traditionelle foldetag i de såkaldte Coupé cabriolet'er, som mange fabrikker har på programmet, netop tvinger bilisten til at vælge mellem helt åben eller helt lukket. Især på vore breddegrader er mellemtingen ofte at foretrække.

 

Der er i øvrigt tale om en både elegant og også ret sportslig model. Motorprogrammet strækker sig fra en 115 hestes 1,6'er til en 250 hestes 3,2 V6. Sidstnævnte inkluderer det exceptionelle DSG gearskifte med dobbeltkobling hvor der skiftes sekventielt på bare 0,3 sekund. Det er stort set ligeså hurtigt som på en moderne racerbil.

 


Kabinen rummer plads til 4 voksne personer.

 

Foldetaget åbnes eller lukkes på 25 sekunder. Billedet nedenfor viser vippetagsfunktionen.


 

Sikkerheden er opnået gennem ud styrtbøjler, placeret bag bageste nakkestøtter. De er skjult, når der ikke er brug for dem, men udløses på et kvart sekund, når der måtte være brug for dem. Ligeledes har, man trods bilens konstruktion udstyret den med en slags gardinairbags(gardin airbags hører sædvanligvis ikke sammen med cabriolet'er).

 

Den usædvanlige løsning kaldes hoved thoraxairbags og de folder sig ud både horisontalt og vertikalt og fungerer stort set på samme måde som almindelige gardinairbags.

 

I sagens natur er der ikke tale om nogen billig bil. Priserne begynder ved 463.000 kroner.

  

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt