- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


VW Tiguan - Touaregs lillebror


Tekst: Søren Clauding - december 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I slutningen af 2007 starter Volkswagen salget af lillebroderen til Touareg. Den kommer til at hedde Tiguan og er en regulær kompakt SUV med en bredde på 1,85 m, en højde på 1,69 m og en længde på 4,40 m.

 

Et bud på, hvordan denne i de fleste tilfælde firehjulstrukne Volkswagen kunne se ud, blev antydet allerede i begyndelsen af 2006, da Concept A blev vist i Berlin: Tiguan skinnede igennem på kølergrill, forlygter, motorhjelm, forskærme og hjulkasser, hvor man fik en idé om udviklingens retning. Nu fortsættes denne udvikling på Los Angeles Motor Show, hvor Volkswagen med verdenspremieren på Concept Tiguan usædvanligt tidligt giver et indblik i den Sport Utility Vehicle, der om 12 måneder vil stå hos de første kunder.


Den konceptbil, der præsenteres i Los Angeles, drives af en helt nyudviklet Clean TDI-teknologi – næste generation af dieselmotorer. I denne fremtidens dieselmotor anvender Volkswagen et modulkoncept af forskellige systemer, så emissionerne sænkes væsentligt. Til et af disse systemer anvendes fx en NOX –katalysator, så NOX –emissionerne nedsættes med over 90 % for hele systemet, når man sammenligner med bilerne i dag. Clean TDI fra Volkswagen opfylder de strengeste udstødningsnormer i verden.

Clean TDI, der præsenteres i Concept Tiguan, er desuden en af de første dele af den BLUETEC-offensiv, der er indledt af Audi, Mercedes-Benz og Volkswagen i samarbejde.

Målet med dette partnerskab er at etablere begrebet BLUETEC som en fast betegnelse for miljøvenlige og brændstofbesparende personbiler og SUV’er med dieselmotor. BLUETEC er betegnelsen for dieselmotorer, der lever op til de strengeste emissionsnormer på det amerikanske marked. De anvendte teknikker, der er udviklet individuelt af producenterne, har primært til formål at sænke indholdet af kvælstofoxid (NOx) – den eneste udstødningsgas, der udledes i højere grad fra dieselbiler end fra benzinbiler. BLUETEC-partnerskabet blev indgået i forbindelse med LA show’et.

”Det var meget vigtigt for os, at SUV-konceptbilen fik et kraftfuldt og muskuløst udseende,“ fortæller Klaus Bischoff, chef for Volkswagen Design Center i Wolfsburg. ”En Offroader skal have en lang motorhjelm og en rank statur. Det giver bilen et sikkert og kraftfuldt udtryk.“
 


Konceptbilen er holdt i sort og orange.

Concept Tiguan danner forbillede for den Tiguan, der sættes i serieproduktion sidst i 2007. Den endelige version præsenteres formentlig på Frankfurt Motor Show - IAA - næste efterår.

 

Interiøret er holdt i sorte og orange farver men lysindfaldet er forøget gennem et stort panorama glastag.

 

19”-dækkene er blevet udviklet af Continental specielt til konceptbilen.


 

”Vi har konstrueret den typiske Volkswagen kølergrill meget kraftfuld,” fortsætter han. ”Selv om vi er gået et skridt videre, har vi beholdt de samme symboler, der for ganske kort tid siden blev indført på vores nye modeller.“


Motorhjelmen angiver forlygternes form. Xenonforlygterne tilføjer en optisk finesse, fordi de – lige som store studieprojektører – er placeret omkring midteraksen og ser ud til at hænge frit i lygtehuset. Den brede og kraftfuldt udformede stødfanger er placeret under forlygterne. I siderne danner tågeforlygter i separate rammer en afslutning.

I kabinen er konceptbilen holdt i sort, sølv og orange. F.eks. er lædersæderne, instrumentpanelet, der er delvis beklædt med læder i vintage-look, dørbeklædningerne og læderrattet holdt i sort. Dekorindlæggene samt dørgrebene og -håndtagene er i sølv. Alle lædersyninger samt dækprofilens mønster, der er gengivet på sædernes midterstykke, er orange. At der trods det mørke interiør alligevel er en venlig atmosfære i Concept Tiguan, skyldes det gennemsigtige panoramaskydetag, der er 1,34 m langt og 0,85 m bredt.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt