- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SsangYong Kyron:

Moderne luksus til moderate priser


Tekst: Vivi Siiger og Søren Clauding - 11. februar 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koreanske biler har oversvømmet Danmark. Grunden er enkel: Bilerne er billige, de er godt byggede og koreanerne er også kommet efter det der med design og luksus. Seneste eksempel er den helt nye SUV ved navn SsangYong Kyron, som netop nu introduceres i Danmark.

 

Kyron er lillebror til den første SsangYong på danske nummerplader. Den første hedder Rexton, den er en stor SUV og den har taget danskerne med storm. Der er blevet solgt ikke færre end 767  eksemplarer af Rexton i 2005. Det er en anelse flere end der blev solgt af landsmanden Kia Sorento. Og der er ingen grund til at forestille sig, at Kyron ikke skulle kunne hamle op med de lidt mere kompakte konkurrenter af samme nationalitet.

 

Især fordi det er lykkedes Interdan koncernen, som importerer SsangYong til Danmark, at opnå yderst fordelagtige priser – ikke mindst for de firehjulstrukne udgaver af Kyron.

 

SsangYong Kyron kan leveres med baghjulstræk alene, men merprisen for firehjulstræk er blot 12.000 kroner (excl. moms) for van-udgaven og 31.000 kroner for udgaven på hvide nummerplader. Derved bliver prisen for den billigste firehjulstrukne Kyron på gule nummerplader 192.000 kroner excl. moms og 415.000 kroner for udgaven med sæder bagi.

 

Det velfungerende firehjulstræk er langt at foretrække, hvad den skandinaviske presse måtte sande under præsentationen i det svenske vintervejr. Firehjulstrækket er af den variable type, som afhængig af kørselsforholdene afgør hvor kræfterne skal føres hen. Da alle Kyron er udstyret med 5-trins automatgear, er det kun sneen udenfor der sender signaler om, at der måske stadig er fysiske grænser som ikke kan overskrides.

 

I modsætning til SsangYong Rexton, der på visse punkter kan virke lidt gammeldags, er Kyrons design top-moderne. Interiøret er elegant – men minder dog føreren om, at bilen er i stand til mere end almindelige personbiler. Den kombination skal nok slå an hos den del af det danske publikum, der er til kraftige biler – uden at ville give afkald på en vis portion luksus.

 

I introduktionsperioden kan Kyron alene leveres med en 2-liters 141-hestes dieselmotor med et pænt moment på 310 Nm, som topper allerede ved 1800 omdr./min. Til maj følger en 3,2 liters maskine med 220 hestekræfter.

 


Bagagerummet i van-udgaven er både rummeligt og eksklusivt. Foto: Vivi Siiger.

Som van har man fortsat fem døre – men man sparer et par hundrede tusinde i anskaffelse. Foto: Vivi Siiger.

 

Interiøret er elegant – men minder dog føreren om, at bilen er i stand til mere end almindelige personbiler. Foto: Vivi Siiger

 

2-liters motoren yder 141 hk og har et fint drejningsmoment. Foto: Vivi Siiger


 

Interessant er det, set med danske øjne, at den danske importvirksomhed tilhører Interdan koncernen, som ikke bare står for SsangYong i Danmark, men også importerer SsangYong til Sverige.


Modelnavn, basisudgave 4X4:

SsangYong Kyron 2,0 Xdi

Pris: Van excl. moms/Personbil:

Kr. 192.995/Kr. 414.995

Motor:

4 cyl. 2,0 141 hk, 310 Nm/1800 omdr.

Præstationer 0-100 km/t/topfart

14,2 sek/166 km/t

Længde/bredde:

4,66 m/1,88 m

Maks anhængervægt

2300 kg

Diverse:

Automatgear. ESP. 8 airbags. Aircondition. Læderrat. Sædevarme. Viskere med antifrostfunktion. Hill Descent Control.


 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt