- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Seats forårskollektion:

Lavere priser - flere heste


Tekst: Søren Clauding - 25. april 2006

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Priserne var lavere og hestekræfterne var flere, da Seat præsenterede sin forårskollektion. Usædvanligt at priserne sættes ned – men det er præcis, hvad man med et fint ord kan kalde markedstilpasning.

 

Xtra-pakker

Seat bilerne er nemlig godt nok blevet billigere – men udstyrsniveauet er også faldet. Til gengæld kan man tilkøbe udstyret i såkaldte ”Xtra-pakker” – summa summarum: Bilerne er stadig billigere end de var og det har jo nok også med ”udbud og efterspørgsel” at gøre!

 

Ikke at det går dårligt for Seat i Danmark. Tværtimod. Seat Altea går som varmt brød, men en stor del af Seat succes’en skyldes muligheden for, at indregistrere Altea på gule nummerplader. Af de 2500 solgte Altea’er sidste år var 90 procent gulpladebiler – altså personbiler uden sæder bagi. Hos importøren ser man i øjnene, at den fordel jo nok er slut på et eller andet tidspunkt – og så gælder det jo om også at være rigtigt placeret på markedet for regulære personbiler.

 

Facelift 

Her satses der bl.a. på den mindste model, Seat Ibiza, som har fået tilpasset sit ansigt, så den nu ligner de øvrige Seat modeller. Dobbelte forlygter, bikube-grill, nye baglygter og indvendigt: Ny instrumentering, nyt rat, nyt instrumentpanel og ikke mindst en ny farve-palet i interiøret. ESP er standard for alle modeller og så er der det med priserne.

 

Nu kan den billigste version erhverves for blot 140.000 kroner. Det er stort set ”markedsprisen” for biler i samme størrelse og med samme motoreffekt (75 hk) men typisk med mindre motorer, målt på volumen. For blot 11.000 kroner oveni får man yderligere 25 heste – og den motor er værd at prøve. En ren fornøjelse – og så til den pris.

 

Xtra-udstyr 

Trods prisnedsættelsen er udstyrsniveauet udmærket for de billigste modelvarianter, der er døbt ”Reference”. Men kan man ikke leve uden sædevarme, eldrevne forreste sideruder, el-sidespejle med varme og tågeforlygter kan det leveres for yderligere 9.000 kroner som Xtra-pakke.

 

Søstermodellen Cordoba er også rettet til med kosmetiske justeringer. Bagagerummet er desuden vokset, så det nu er næsten ligeså stort som hos på den tidligere VW Passat (485 liter).

 

Altea med udstyr

Og succes-modellen Altea kan leveres med Xtra pakke. Den koster 10.000 kroner og hér er der kræs for alle pengene: Klimaanlæg, 16 tommer alufælge, multirat med MP3, tonede ruder og et mere spændende indtræk. Skulle udstyret købes stykvis, ville prisen blive over 37.000 kroner.

 

I princippet har samtlige Seat modeller fået ansigtsløftning, så de alle virker mere ungdommelige og passer til påklædningen. Hos Seat skaber man


17 tommer letmetalfælge og 225 brede ultra lavprofildæk medvirker til at tøjle Altea FR’s mange heste.

Frontpartiet på Seat Ibiza er shinet op med bl.a. dobbelte forlygter.

 

Seat Ibiza spiller en central rolle i Seats forsøg på at markere sig på markedet for hvidplade biler, fortæller direktør Søren Worck Jepsen.

 

Også bagtil er der sket ændringer, men det er især priserne, Seat har haft under behandling.

 

Seat Altea FR er en sportsvogn i van-klæder. Dieselmotoren præsterer 170 forårskåde heste – året rundt!


 

smarte, sportslige biler – det skal man som en del af VW koncernens Audi-brand. Men nu har man så sat ekstra fokus på priserne og det vil sikkert glæde mange.

 

Ægte sportsvogn

Seat har i øvrigt skabt noget nær en ægte sportsvogn: Med sæder til to, 170 hestekræfter, 350 Nm, 17 tommer letmetalfælge, 225 mm brede

 

45 procent lavprofildæk, 6-trins gearkasse og i modsætning til andre sportsvogne: masser af bagageplads. Pris: 200.000 kroner inkl. moms.

 

Der er naturligvis tale om en ekstra sportslig version af sports-van’en Altea med bogstavbetegnelsen FR (Formula Racing), gulplade kunderne bliver på ingen måde forbigået. Maskineriet er en af de mest sportslige 170-hestes dieselmaskiner, vi har prøvet til dato. Præstationerne er derefter: 0-100 km/t på 8,6 sekunder, 208 km/t på toppen og et fantastisk mellemområde, hvor 80-120 km/t klares på bare 8,9 sekunder. Og så kører den 16,1 km/l.

 

Har man brug for FR Altea’en på hvide nummerplader, er prisen 390.000 kroner!

 

Er det ikke nok, må man væbne sig med tålmodighed, for senere på åretkommer samme model med 200-hestes FSI motor og ikke mindst: det hyper hurtige sekventielle DSG gearskifte.  

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt