- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verdenspremiere i Paris:

Peugeots lille satsning


Tekst: Søren Clauding - januar 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lyt til interview med Informationschef Janne Bock, Peugeot Danmark.

 

En af de mest populære biler i Europa og ikke mindst i Danmark, siden introduktionen i 1998, er den lille Peugeot 206. Men nu var det tid for en efterfølger – troede man.

Peugeot har netop præsenteret en ny lille bil, Peugeot 207, men samtidig har man besluttet, at 206’eren fortsat skal produceres. Om kort tid er man så oppe på fire småbiler i modelprogrammet: 107 (introduceres herhjemme i marts), 1007, 206 og 207, som kommer til Danmark til maj.

Man har valgt at satse småt (men har spenderet 7 milliarder på sagen, så billig er den ikke). En klog satsning på et marked, hvor Peugeot har konstateret, at der er stadig flere bilkøbere, som lever alene og ikke har brug for en mellemklassebil, en familiebil eller det, der er større. De større biler kan franskmændene naturligvis også levere, men det er i klassen for små og kompakte personbiler, at fremtiden findes, mener man.

Tallene taler deres eget sprog: På europæisk plan er dette såkaldte segment steget fra 21 til 34 procent siden 206-modellen blev lanceret og Peugeot har selv oplevet en salgsstigning for 206 på 85 procent i samme periode – hvor der generelt i Europa blev solgt færre biler.

Nu er den nye 207 så ved at være her. Endnu har kun fabrikkens testkørere fået lov til at køre den, så køreoplevelsen har vi til gode. Men designet viderefører den modige, moderne linieføring, som Peugeot har haft så stor succes med i de seneste år.

”Vi er inspireret af Afrikas ørken, de uendelige vidder med store sanddyner, enkle og smukke i form og udtryk,” fortalte Gérard Welter, direktør for Peugeots nye designcenter, da verdenspressen fik præsenteret nyheden i Paris.

Men sanddynerne er blevet gjort funktionelle. Peugeot 207 er omkring 20 cm længere end 206 og fylder dermed rummet ud mellem modellerne 206 og 307 modellerne. Sidstnævnte har danskerne også taget til sig, for det er den mest solgte enkelt bilmodel i 2005. Ingen tvivl om, at 207 bliver en hård intern konkurrent, men det er der plads til på markedet, mener man hos Peugeot.

Designet er i højsæde. En typisk Peugeot med ekstra langtrukne lygter, stor bredde og enestående kileform.


Interiørdesignet underbygger de udvendige linier, men er også funktionelt og hensigtsmæssigt.

”Vi er inspireret af Afrikas ørken, de uendelige vidder med store sanddyner, enkle og smukke i form og udtryk,” fortalte designdirektør Gérard Welter i forbindelse med verdenspremieren på Peugeot 207 i Paris.

 

Den nye Peugeot 207 kommer også med fem døre.

 

En Peugeot 207 køber man ikke mindst fordi man kan lide udseendet. Forlygterne er markant langstrakte, hvilket underbygger bilens kileform.


 

Utroligt at der er blevet plads tilbage i kabine og bagagerum, men selvom man ikke skal være fire langbenede nordboer med bagage på langtur i en Peugeot 207, er rummeligheden fin. En 207 vælger man ikke kun på grund af funktion men bestemt også på grund af dens udseende.

Priserne er ikke på plads endnu, men det er realistisk at tro, at den billigste 207 kommer til at koste omkring 150-160.000 kroner.

Udstyrsprogrammet bliver stort og motorprogrammet omfattende med ikke færre end tre benzin- og tre dieselmaskiner at vælge iblandt med stort set den samme effektspredning fra 70 til 110 hestekræfter. Naturligt nok opnår man en væsentlig bedre brændstoføkonomi for dieselmaskinerne, som alle tre skulle kunne køre længere end 20 kilometer på en liter.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt