- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nye trendsettere fra Mitsubishi


Tekst: Søren Clauding - december 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I marts 2007 lancerer Mitsubishi to helt nye trendsettende 4X4 på det danske marked.

 

Der er tale om nye generationer af de velkendte Outlander og Pajero modeller, hvor måske især Outlanderen viser en ny tendens: Nu skal føreren selv kunne vælge.

 

Outlander er en SUV og en typisk SUV har firehjulstræk, når det kræves. Men i den nye Outlander kan føreren vælge at slå firehjulstrækket til, når han måtte have brug for det. Alternativt at slå forhjulstrækket til, når han ønsker at køre økonomisk - dér hvor en SUV trods alt befinder sig oftest: På plan ukompliceret asfalt.

 

Den nye Outlander er udviklet på en teknisk platform, fælles med Peugeot og Citroën og er dermed fuldstændig ny, sammenlignet med den eksisterende model. Standardudstyret vil bl.a. inkludere fartpilot, klimaanlæg og 18" alufælge. Desuden kommer Outlander også i en version med dieselmotor (der har ikke hidtil eksisteret i modelprogrammet). Der er tale om en 2-liters maskine udviklet af VW, der yder 140 hk.

 

Bilen forventes at konkurrere med Nissan X-Trail, Toyota RAV4 og Hyundai Santa Fe. Som sådan forventes prisniveauet for den billigste udgave at begynde ved omkring 220.000 kroner (excl. moms) på gule plader.

 

Den nye Pajero viderefører fabrikkens traditioner. Mitsubishi har i mange år været blandt de toneangivende, når det gælder rigtige off-roadere, bygget til at håndtere selv det mest barske terræn.

 


Den nye Mitsubishi Pajero viderefører fabrikkens tradition for at bygge toneangivende "rigtige off-roadere".

Den nye Outlander er en helt ny bil bygget på en ny teknisk platform.

 

Der er en klar sammenhæng mellem Mitsubishis Dakar rally vindende Pajero og den nye serieproducerede generation.


 

Fabrikkens mange Dakar-sejrer (11 ialt og de sidste seks i træk) understreger ekspertisen og den erfaring genspejles også i den nye - den fjerde - generation Pajero.

 

Man har videreført omkring 25 procent fra den tidligere Pajero generation og bevarer helt uafhængig affjedring af alle fire hjul. Blandt de nyudviklede egenskaber er et nyt "Active Stability & Traction Control" system, der er i stand til at håndtere et - også nyt - differentialespær på bagtøjet, der er alfa og omega i terrænkørsel.

 

Motormæssigt har man optimeret den hidtidige 170 hestes 3,2 liters diesel. Desuden kommer Pajero også med en ny 250 hestes 3,8 liters benzinmotor. Sidstnævnte ligger meget tæt på de motorer, der har gjort Mitsubishi så succesrig i Dakar-rallyet.

 

Prismæssigt er man ikke helt på plads endnu, men den danske importør satser på at kunne fastholde samme pris som den hidtidige model - dvs. i nabolaget af 310.000 kroner (excl. moms) på gule plader. På hvide plader vil prisen være omkring 700.000 kroner.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt