- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaguar XK: Kræs for velhavere


Tekst: Søren Clauding - 6. april 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er kræs for velhavere, der introduceres netop nu på det danske bilmarked: En helt ny Jaguar XK Convertible, Jaguars absolutte topmodel, som på danske nummerplader koster små 2 millioner kroner.

 

Den danske importør forventer kun en kvote på 20 biler om året - og det regner man med at kunne sælge uden de større vanskeligheder. Der er nemlig tale om et unikt køretøj, som i et historisk perspektiv har rødder helt tilbage til 1950'erne og undervejs har talt legendariske køretøjer som Jaguar E-type. Linieføringen genspejler bilens rødder. Selv ved første øjekast er man ikke i tvivl om at det er en Jaguar.

 

Den nye convertible er bygget efter alle kunstens regler. Men Jaguar har i modsætning til f.eks. Mercedes-Benz ikke udstyret den med foldetag. En ægte cabriolet har kaleche og det har Jaguar XK også. Senere kommer den i øvrigt som coupé.

 

Listen over tekniske detaljer er næsten uendelig. Hjertet er en 4,2 liters V8, der yder 300 hestekræfter og et moment på 420 Nm. Gearkassen er 6-trins med sekventielt skifte - og Jaguar er ikke gået af vejen for at udstyre bilen med ESP - som på Jaguar sprog hedder Dynamisk Stabilitets Kontrol (Trac DSC).

 


XK Convertible er bygget som en 2+2 med plads til fire personer. Foto: Vivi Siiger.

Jaguar XK Convertible springer ud sammen med det danske forår. Foto: Vivi Siiger.

 

Kabinedesignet er elegant og på én gang klassisk og topmoderne. Foto: Vivi Siiger.


Præstationerne er overbevisende: 0-100 km/t på 6,3 sekunder og en topfart, som er elektronisk begrænset til 250 km/t. De fine tal er opnået fordi Jaguar XK er bygget helt i aluminium og er en del lettere end konkurrenterne.

 

Komfortudstyret inkluderer cruisecontrol med fartbegrænser (som måske nok kan være nødvendig!), 2-zone fuldautomatisk klimaanlæg, nøglefri start, sportssæder i læder og 100 Watt lydanlæg - samt styrtbøjler, som udløses elektronisk.

 


Lyt til Erling Lindener, adm. dir. hos Jaguar Danmark. Foto: Vivi Siiger.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt